­čÄÖ´ŞĆ 011: 4 etapy wychodzenia z przepracowania

W jedenastym odcinku podcastu odpowiadam o 4 etapach wychodzenia z przepracowania.

Życzę przyjemnego słuchania, a jeżeli wolisz poczytać, to do zapoznania się z transkryptem odcinka.

(je┼╝eli nie widzisz powy┼╝ej odtwarzacza podcastu kliknij w ten link)

Transkrypt

Odcinek 011: 4 etapy wychodzenia z przepracowania

Cze┼Ť─ç, dzie┼ä dobry, dobry wiecz├│r. Witam Was bardzo serdecznie w 11. odcinku podcastu Ogarnij Chaos┬«. Z tej strony Marcin Kwieci┼äski i w dzisiejszym odcinku porozmawiamy o tym, w jaki spos├│b wychodzi si─Ö z przepracowania. 

Najwa┼╝niejsze, co chcia┼ébym Wam dzisiaj przekaza─ç, to to, ┼╝e kiedy my┼Ťlicie o wyj┼Ťciu z przepracowania, to nale┼╝y przygotowa─ç si─Ö na pewien proces. To nie jest tak, ┼╝e da si─Ö to zrobi─ç jak za pstrykni─Öciem palc├│w, za pomoc─ů jednej magicznej techniki, jednego skomplikowanego narz─Ödzia czy na zawo┼éanie. To wygl─ůda zupe┼énie inaczej. Mamy tu do czynienia z pracoch┼éonnym i roz┼éo┼╝onym w czasie procesem, kt├│ry sk┼éada si─Ö z czterech etap├│w. 

Ratowanie ton─ůcego

Opowiadaj─ůc o wychodzeniu z przepracowania, ja cz─Östo u┼╝ywam metafory ratowania ton─ůcego. Kto┼Ť zdecydowa┼é si─Ö wyp┼éyn─ů─ç w morze i w pewnym momencie z zacz─ů┼é ton─ů─ç. Czuje, ┼╝e zalewaj─ů go fale, woda zaczyna zabiera─ç coraz wi─Öcej przestrzeni, coraz trudniej z┼éapa─ç oddech. Zaczyna ton─ů─ç. I podobnie jest z lud┼║mi przepracowanymi. Cz┼éowieka ton─ůcego zalewaj─ů zadania, oczekiwania. Ma wok├│┼é siebie wiele rozprosze┼ä, bod┼║c├│w, w┼éasnych cz─Östo natr─Ötnych my┼Ťli. I je┼╝eli jeste┼Ťmy przepracowani, to dos┼éownie wszystko nas zalewa. Pojawia si─Ö ogromny stres, kt├│ry czasem wr─Öcz fizycznie pozbawia nas oddechu, powoduje, ┼╝e bardzo ci─Ö┼╝ko nam si─Ö skupi─ç, cokolwiek zrobi─ç, coraz cz─Ö┼Ťciej zaczynamy wpada─ç w panik─Ö. Praca staje si─Ö przyt┼éaczaj─ůca, zalewaj─ůca. Wchodzimy w stan przetrwania. I w zasadzie pierwsze, co musimy wtedy zrobi─ç, to wyci─ůgn─ů─ç ton─ůcego na powierzchni─Ö, pozwoli─ç mu zaczerpn─ů─ç powietrza, ustabilizowa─ç oddech, utrzyma─ç go na powierzchni, pom├│c zdoby─ç ponownie si┼éy, ┼╝eby w og├│le mo┼╝na by┼éo bezpiecznie wr├│ci─ç na brzeg. Przecie┼╝ wiadomo, ┼╝e je┼╝eli kto┼Ť ton─ů┼é, to nie powiemy mu: ÔÇ×Wyci─ůgn─Öli┼Ťmy ci─Ö na powierzchni─Ö i p┼éy┼ä dalejÔÇŁ, tylko: ÔÇ×Wr├│─ç na brzeg, odetchnij, zregeneruj si─Ö, odzyskaj si┼éy, poczuj si─Ö bezpiecznieÔÇŁ. I dopiero jak jeste┼Ťmy na tym brzegu, to mo┼╝emy wyschn─ů─ç, wytrze─ç si─Ö, rozgrza─ç, zje┼Ť─ç posi┼éek, odpocz─ů─ç, na spokojnie pomy┼Ťle─ç co dalej, gdzie chcemy dop┼éyn─ů─ç, co zrobi─ç, ┼╝eby tym razem si─Ö uda┼éo, ┼╝eby znowu nie zacz─ů─ç ton─ů─ç. Mo┼╝emy si─Ö te┼╝ dodatkowo przygotowa─ç, zastanowi─ç, co zmieni─ç w naszym p┼éyni─Öciu, ┼╝eby ponownie nie da─ç zatopi─ç si─Ö falom. I dopiero jak odzyskamy si┼éy, to stajemy si─Ö gotowi na to, aby ponownie podj─ů─ç si─Ö pr├│by przep┼éyni─Öcia tego naszego dystansu przez to wzburzone morze. 

Podobnie przebiega proces wychodzenia z przepracowania. Sk┼éada si─Ö on z czterech etap├│w, kt├│re zawsze wyst─Öpuj─ů. Etap pierwszy to rozeznaj sytuacj─Ö, etap drugi ÔÇô zwi─Öksz kontrol─Ö, trzeci ÔÇô przejmij dowodzenie, i etap czwarty ÔÇô odkrywaj nowe l─ůdy.

Etap 1: Rozeznaj sytuacj─Ö

W etapie pierwszym „Rozeznaj sytuacj─Ö” potrzebujemy u┼Ťwiadomi─ç sobie, jaka jest sytuacja. U┼Ťwiadamiamy sobie i akceptujemy fakt, ┼╝e rzeczywi┼Ťcie wpadli┼Ťmy w przepracowanie. Dop├│ki to si─Ö nie wydarzy, my nie przyznamy przed sob─ů, ┼╝e mamy problem, on nadal stanowi cz─Ö┼Ť─ç naszej pracy, naszego ┼╝ycia, to nie b─Ödziemy w stanie go rozwi─ůza─ç. Dopiero przyj─Öcie go do ┼Ťwiadomo┼Ťci spowoduje, ┼╝e mo┼╝emy co┼Ť z nim zrobi─ç. 

Drug─ů rzecz─ů, kt├│r─ů potrzebujemy zrobi─ç w pierwszym etapie, to zrozumie─ç, jakie elementarne b┼é─Ödy pope┼éniamy przy organizacji naszej pracy. Czyli troszeczk─Ö si─Ö doszkoli─ç i zrozumie─ç, czym charakteryzuje si─Ö dobrze zorganizowana praca. Dlatego zawsze na pocz─ůtku staram si─Ö powiedzie─ç klientom w pigu┼éce, jakie s─ů fundamenty organizacji pracy, chocia┼╝by to, ┼╝e jednym z nich jest u┼╝ywanie kalendarza, w kt├│rym nie planujemy wi─Öcej ni┼╝ 60%, zrozumienie, jak dzia┼éa m├│zg w sytuacji obci─ů┼╝enia prac─ů. Potrzebujemy si─Ö troszeczk─Ö doszkoli─ç, aby zrozumie─ç, gdzie pope┼éniamy elementarne b┼é─Ödy. Mo┼╝emy te┼╝ podj─ů─ç decyzj─Ö, ┼╝e chcemy wyj┼Ť─ç z przepracowania. Dop├│ki nie podejmiemy tej decyzji, b─Ödziemy tylko dostrzega─ç i akceptowa─ç ten fakt, ale nie p├│jdziemy do przodu. Czasami klientom opowiadam, ┼╝e bardzo wiele os├│b do┼Ťwiadcza przepracowania, natomiast ja pracuj─Ö z tymi, kt├│rzy podj─Öli decyzj─Ö, ┼╝e chc─ů co┼Ť z tym zrobi─ç, czyli doszli do takiego etapu, w kt├│rym m├│wi─ů: ÔÇ×Tak dalej by─ç nie mo┼╝e. Podejmuj─Ö ┼Ťwiadom─ů decyzj─Ö w┼éo┼╝enia wysi┼éku w to, ┼╝e chc─Ö co┼Ť z tym zrobi─çÔÇŁ. I wtedy doprowadzamy do sytuacji, w kt├│rej nazwiemy nasz─ů prac─Ö, fizycznie j─ů zobaczymy, wyrzucimy z naszej g┼éowy, i b─Ödziemy w stanie okre┼Ťli─ç, ile mamy otwartych inicjatyw, ile zada┼ä one generuj─ů, ile czasu powinni┼Ťmy sp─Ödzi─ç na ich wykonywaniu. Czyli uczymy si─Ö nadawa─ç struktur─Ö naszej pracy i zbieramy j─ů w jedno miejsce, ┼╝eby zobaczy─ç, ile mamy otwartych przedsi─Öwzi─Ö─ç i ile one generuj─ů zada┼ä. Mo┼╝na by powiedzie─ç, ┼╝e w tym pierwszym etapie  wyp┼éywamy na powierzchni─Ö, pozwalamy klientowi z┼éapa─ç oddech. Dopiero wtedy mo┼╝emy przej┼Ť─ç do etapu drugiego. 

Etap 2: Zwi─Öksz kontrol─Ö

Etap drugi to „Zwi─Öksz kontrol─Ö”. Z┼éapali┼Ťmy ju┼╝ oddech i teraz musimy bezpiecznie wr├│ci─ç do brzegu. Uczymy si─Ö tu lepiej ogarnia─ç powierzone nam obowi─ůzki. Skupiamy si─Ö na tym, ┼╝eby zabezpieczy─ç nasz─ů karier─Ö. Bo nie sztuka zacz─ů─ç optymalizowa─ç swoj─ů prac─Ö a jednocze┼Ťnie zosta─ç zwolnionym, na to nie mo┼╝emy sobie pozwoli─ç. Zazwyczaj jeste┼Ťmy przepracowani, bo podj─Öli┼Ťmy si─Ö bardzo wa┼╝nych zobowi─ůza┼ä i wykonujemy je po to, ┼╝eby nie zosta─ç zwolnionym, i niestety w skutek tego wpadli┼Ťmy w przepracowanie. Wi─Öc nie mo┼╝emy sobie pozwoli─ç na niewykonywanie tych obowi─ůza┼ä, odetni─Öcie si─Ö od tego wszystkiego, zaszycie si─Ö gdzie┼Ť w buszu i u┼éo┼╝enie sobie kariery czy ┼╝ycia na nowo. Nie, najpierw musimy doprowadzi─ç do tego, ┼╝e nadal wywi─ůzujemy si─Ö z powierzonych nam obowi─ůzk├│w, ale w du┼╝o bezpieczniejszy i kontrolowany spos├│b. 

W drugim etapie wdra┼╝amy tzw. baz─Ö produktywno┼Ťci. Sk┼éada si─Ö ona z pi─Öciu element├│w. Najpierw budujemy Rejestr Aktywnych Przedsi─Öwzi─Ö─ç ÔÇô jedno miejsce, w kt├│rym spisane s─ů wszystkie nasze przedsi─Öwzi─Öcia, sprawdzimy tam, ile my w og├│le mamy pracy, co my obiecali┼Ťmy komu┼Ť dostarczy─ç. Uczymy si─Ö r├│wnie┼╝ poprawnie u┼╝ywa─ç kalendarza, obs┼éugiwa─ç wrzutki, czyli profesjonalnie podej┼Ť─ç do wszelkiego rodzaju przerwa┼ä, rozprosze┼ä i do tego, co wywraca nam niespodziewanie plany. Potrzebujemy r├│wnie┼╝ dzia┼éa─ç w rytmie tygodniowym i wprowadzi─ç do naszego funkcjonowania przegl─ůd tygodniowy, czyli takie miejsce na pomy┼Ťlenie, wyci─ůgni─Öcie wniosk├│w z mijaj─ůcego tygodnia, a tak┼╝e zaplanowanie i wyznaczenie priorytet├│w na nadchodz─ůcy tydzie┼ä. 

I ostatni element bazy produktywno┼Ťci to wyb├│r priorytet├│w. Potrzebujemy nauczy─ç si─Ö takiego algorytmu, kt├│ry pozwoli nam okre┼Ťla─ç, co jest najwa┼╝niejsze do zrobienia w danym momencie. Bo je┼╝eli nie umiemy tego zrobi─ç, to b─Ödzie nam bardzo trudno decydowa─ç, co trzeba zrobi─ç, wszystko wyda nam si─Ö wa┼╝ne. Wi─Öc etap drugi ÔÇô zwi─Öksz kontrol─Ö ÔÇô to etap wdra┼╝ania i ugruntowania bazy produktywno┼Ťci, po to, aby odzyska─ç kontrol─Ö nad naszymi obowi─ůzkami i dostarcza─ç efekty, o kt├│re nas si─Ö prosi, ale z mniejszym przepracowaniem. 

W konsekwencji wdro┼╝enia tej bazy produktywno┼Ťci, my, po pierwsze, zyskujemy kontrol─Ö nad tym, co si─Ö dzieje, bardziej ┼Ťwiadomie korzystamy z naszego czasu, ro┼Ťnie ┼Ťwiadomo┼Ť─ç tego, gdzie go tracimy, i stopniowo eliminujemy te punkty jego straty, stajemy si─Ö te┼╝ bardziej asertywni. Dzi─Öki temu umiemy profesjonalnie obs┼éugiwa─ç te wrzutki, czyli te przerwania, kt├│re do nas trafiaj─ů. My uczymy si─Ö te┼╝ odmawia─ç w spos├│b nieszkodliwy dla naszej kariery. Tak jak wspomnia┼éem, w etapie drugim, czyli zwi─Ökszaniu kontroli, zale┼╝y nam na tym, ┼╝eby zabezpieczy─ç nasz─ů karier─Ö, nadal osi─ůga─ç ambitne cele i wywi─ůzywa─ç si─Ö z powierzonych nam obowi─ůzk├│w, ale w spos├│b, w kt├│rym zaczynamy bardziej kontrolowa─ç sytuacj─Ö. 

Etap 3: Przejmij dowodzenie

Kiedy ju┼╝ to zrobimy, mamy ju┼╝ t─Ö baz─Ö produktywno┼Ťci, to mo┼╝emy przej┼Ť─ç do etapu trzeciego, czyli „Przejmij dowodzenie”. I tutaj zaczyna dzia─ç si─Ö magia, poniewa┼╝ zaczynamy przebudowywa─ç i swoj─ů karier─Ö, i cz─Östo ca┼ée swoje ┼╝ycie. Zaczynamy odzyskiwa─ç moc sprawcz─ů. ┼Üwiadomie zastanawiamy si─Ö, jak ma wygl─ůda─ç nasze ┼╝ycie, jakie zmiany chcemy wprowadzi─ç do naszej pracy, ┼╝eby ponownie nie zacz─ů─ç ton─ů─ç. W tym etapie dop┼éyn─Öli┼Ťmy ju┼╝ do brzegu, odzyskali┼Ťmy kontrol─Ö, bezpiecze┼ästwo, si┼é─Ö, to teraz zastanawiamy si─Ö, jak ma wygl─ůda─ç ta nasza r├│wnowaga ┼╝yciowa, w jaki spos├│b zadbamy o te nasze obowi─ůzki, ale po nowemu, jakie nowe zasady wprowadzimy do naszej pracy. W tym etapie zaczynamy projektowa─ç nasze ┼╝ycie, karier─Ö i okre┼Ťla─ç warunki, kt├│re chcemy, ┼╝eby by┼éy spe┼énione, dzi─Öki kt├│rym osi─ůgniemy r├│wnowag─Ö ┼╝yciow─ů pomi─Ödzy najwa┼╝niejszymi obszarami naszego ┼╝ycia. Ta r├│wnowaga czasami w takim ┼╝argonie korporacyjnym nazywa si─Ö work life balance, cho─ç coraz cz─Ö┼Ťciej m├│wimy o work life integration albo work life blending, czyli integracj─Ö ┼╝ycia z prac─ů albo przenikanie si─Ö ┼╝ycia z prac─ů. 

W etapie trzecim dokonujemy niezb─Ödnych zmian, wycofujemy si─Ö z niekt├│rych przedsi─Öwzi─Ö─ç, rzeczy, kt├│re uznajemy za zb─Ödne, zmieniamy zakres naszych odpowiedzialno┼Ťci, bardzo ┼Ťwiadomie wyznaczamy granice naszej pracy. Zastanawiamy si─Ö, na jakich zasadach chcemy pracowa─ç, wprowadzamy je p├│┼║niej w ┼╝ycie. Cz─Östo renegocjujemy z naszymi wsp├│┼épracownikami, prze┼éo┼╝onymi nowe zasady wsp├│┼épracy, ustalamy, ┼╝e np. po godzinie 17 nie odbieramy telefon├│w. Dbamy o to, ┼╝eby ci, kt├│rzy z nami wsp├│┼épracuj─ů, nadal mieli do nas zaufanie, ale jednocze┼Ťnie ÔÇô ┼╝eby┼Ťmy my r├│wnie┼╝ mogli t─Ö prac─Ö wykonywa─ç w spos├│b, kt├│ry nam nie szkodzi. Wzmacniamy r├│wnie┼╝ relacje z kluczowymi dla nas osobami. Tak─ů kluczow─ů osob─ů jest m.in. nasz bezpo┼Ťredni prze┼éo┼╝ony. Bo je┼╝eli relacje z tak─ů osob─ů s─ů oparte na partnerstwie i na wzajemnym zaufaniu, to mamy te┼╝ wi─Öksze pole manewru i wp┼éyw na to, co si─Ö dzieje, mo┼╝emy zach─Öca─ç i wprowadza─ç nowe eksperymenty, pr├│bowa─ç zmieni─ç co┼Ť wi─Öcej, ni┼╝ tylko to, czy ja zrobi─Ö zadanie, czy go nie zrobi─Ö. 

Na tym etapie r├│wnie┼╝ doprecyzowujemy projekt naszego ┼╝ycia, czyli bardzo mocno zastanawiamy si─Ö, co poza prac─ů jest jeszcze dla nas wa┼╝ne. Miejmy tu jasne odpowiedzi. Czasami m├│wi si─Ö, ┼╝e w etapie przejmowania dowodzenia uzyskujemy du┼╝─ů wi─Öksz─ů klarowno┼Ť─ç tego, o co nam w ┼╝yciu chodzi, nie tylko w pracy. Dlaczego ja tyle m├│wi─Ö o projektowaniu ┼╝ycia? Poniewa┼╝ nie da si─Ö wyci─ůgn─ů─ç kogo┼Ť z przepracowania na sta┼ée, je┼╝eli nie u┼Ťwiadomimy mu tego, co poza prac─ů jest wa┼╝ne. Bo bardzo cz─Östo przepracowanie bierze si─Ö r├│wnie┼╝ z tego, ┼╝e mamy bardzo dobrze zdefiniowan─ů prac─Ö i du┼╝─ů jasno┼Ť─ç, co jest do zrobienia, ale jednocze┼Ťnie te pozosta┼ée obszary s─ů traktowane troch─Ö po macoszemu, nie ma tam jasno┼Ťci, przekonania, ┼╝e to jest wa┼╝ne, nie ma te┼╝ uporz─ůdkowania w tych obszarach, dlatego w przejmowaniu dowodzenia r├│wnie┼╝ musimy uzyska─ç  klarowno┼Ť─ç. 

W mojej ocenie to najciekawszy i najbardziej nieprzewidywalny etap procesu przeci─ů┼╝enia prac─ů. Najciekawszy, poniewa┼╝ jest w nim du┼╝o pracy tw├│rczej. To w┼éa┼Ťnie tutaj wymy┼Ťlamy, eksperymentujemy, mamy du┼╝o czasu na rozmy┼Ťlania, analizy, szukamy r├│┼╝nych inspiracji z r├│┼╝nych ┼║r├│de┼é, w┼éa┼Ťnie po to, ┼╝eby wymy┼Ťli─ç nowe zasady, ten nowy spos├│b dzia┼éania. Natomiast najbardziej nieprzewidywalne jest to, ┼╝e tak naprawd─Ö nigdy nie wiadomo, jaki b─Ödzie finalny kszta┼ét tego projektu ┼╝ycia, projektu kariery. Sami klienci cz─Östo s─ů zaskoczeni, co odkryli, porz─ůdkuj─ůc te obszary swojego ┼╝ycia. To jak uk┼éadanie puzzli, ale bez znajomo┼Ťci finalnego obrazka, kt├│ry wy┼éania si─Ö w trakcie ┼é─ůczenia r├│┼╝nych element├│w. I to jest bardzo ciekawe, te zmiany s─ů tu te┼╝ czasami bardzo spektakularne. Niekt├│rzy decyduj─ů si─Ö wr─Öcz dokona─ç przebudowy ca┼éego swojego ┼╝ycia i kariery.  

Jedne z najciekawszych przypadk├│w, kt├│re mi si─Ö przytrafi┼éy podczas pracy z klientami, to kiedy klient postanowi┼é przeprowadzi─ç si─Ö do zupe┼énie innego kraju i stamt─ůd zarz─ůdza─ç swoim biznesem. Mia┼éem te┼╝ przypadki spektakularnej zmiany kariery, kiedy kto┼Ť wymy┼Ťli┼é sobie sw├│j zaw├│d zupe┼énie na nowo. Wzruszaj─ů mnie projekty prowadz─ůce do tego, ┼╝e przepracowanym klientom poprawiaj─ů si─Ö relacje z osobami, kt├│re s─ů dla nich wa┼╝ne. Ciekawie jest obserwowa─ç, ┼╝e nagle poprawiaj─ů si─Ö czy to relacje rodzicielskie, czy zwi─ůzki, albo gdy kto┼Ť znajduje wreszcie czas na dobroczynno┼Ť─ç czy wolontariat. 

Etap 4: Odkrywaj nowe l─ůdy

I po tym przej─Öciu dowodzenia przechodzimy do etapu czwartego „Odkrywaj nowe l─ůdy”. To ju┼╝ ostatni etap wychodzenia z przepracowania. Mo┼╝na go por├│wna─ç do tej metafory z p┼éyn─ůc─ů osob─ů jako ponowne wyp┼éyni─Öcie w morze, ku nowej destynacji, czyli kto┼Ť odzyska┼é si┼é─Ö, wypracowa┼é nowe umiej─Ötno┼Ťci i podejmuje raz jeszcze pr├│b─Ö wyp┼éyni─Öcia. Najciekawsze jest to, ┼╝e zaczynamy dostrzega─ç zupe┼énie nowe mo┼╝liwo┼Ťci, poniewa┼╝ p┼éyniemy po nowemu, czyli pracujemy po nowemu. Bardzo cz─Östo klienci na tym etapie z takim wr─Öcz zdziwieniem m├│wi─ů: ÔÇ×O rany, dlaczego ja wcze┼Ťniej nie dostrzeg┼éem tak oczywistych rozwi─ůza┼ä, poniewa┼╝ jak teraz na to patrz─Ö, to oczywistym staje si─Ö, ┼╝e trzeba by┼éo tak zrobi─çÔÇŁ, ÔÇ×Dlaczego ja kiedy┼Ť dzia┼éa┼éem w zupe┼énie inny spos├│b?ÔÇŁ. Bo wcze┼Ťniej to by┼éo niemo┼╝liwe, poniewa┼╝ to przepracowanie powodowa┼éo, ┼╝e my wpadali┼Ťmy w takie tunelowe my┼Ťlenie, w kt├│rym wida─ç tylko jedno rozwi─ůzanie, szczeg├│┼éy si─Ö pomija, a dopiero w etapie odkrywania nowych l─ůd├│w wida─ç, co sta┼éo si─Ö mo┼╝liwe. Mamy poczucie bezpiecze┼ästwa, jasno wytyczony kierunek, nowe umiej─Ötno┼Ťci organizacji w┼éasnej pracy, uporz─ůdkowan─ů r├│wnowag─Ö ┼╝yciow─ů. 

Ile trwa proces wyj┼Ťcia z przepracowania?

Na koniec chc─Ö Wam powiedzie─ç kilka s┼é├│w na temat tego, ile trwa taki proces, bo warto tu sobie ustawi─ç oczekiwania. Z mojego do┼Ťwiadczenia wynika, ┼╝e etap rozeznawania sytuacji i zwi─Ökszania kontroli s─ů zazwyczaj ze sob─ů po┼é─ůczone i robi je si─Ö od razu ÔÇô trwa to od miesi─ůca do trzech miesi─Öcy. I szykowa┼ébym Was raczej na to, ┼╝e trzeba nastawi─ç si─Ö na trzy miesi─ůce. S─ů one potrzebne, aby zobaczy─ç, ile tej pracy jest, wyp┼éyn─ů─ç na powierzchni─Ö i odzyska─ç kontrol─Ö. Dwa ostatnie etapy, czyli przejmij dowodzenie i odkrywaj nowe l─ůdy, potrafi─ů trwa─ç od trzech do sze┼Ťciu miesi─Öcy, w zale┼╝no┼Ťci od tego, co wyjdzie nam po tym odzyskaniu kontroli. Czasami okazuje si─Ö, ┼╝e trzeba wprowadzi─ç bardzo du┼╝o zmian, a czasami wystarcz─ů tylko zmiany kosmetyczne. W sumie trzeba si─Ö nastawi─ç, ┼╝e to potrwa minimum p├│┼é roku. Oczywi┼Ťcie niekt├│rym wystarczy wdro┼╝enie podstawowych technik, ┼╝eby zwi─Ökszy─ç komfort wykonywania swojej pracy, odzyska─ç kawa┼éek ┼╝ycia. I wtedy w og├│le ten proces zamknie si─Ö w trzech miesi─ůcach, nie d┼éu┼╝ej. Niekt├│rzy w wyniku pog┼é─Öbionej refleksji b─Öd─ů chcieli zupe┼énie du┼╝o g┼é─Öbiej wej┼Ť─ç w t─Ö przebudow─Ö swojego ┼╝ycia. Wtedy to mo┼╝e trwa─ç ok. dw├│ch lat. Wszystko zale┼╝y od indywidualnego przypadku. 

Podsumowuj─ůc swoje wieloletnie do┼Ťwiadczenie pracy z klientami, zazwyczaj w wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w proces zamykamy w trzy ÔÇô cztery miesi─ůce, do p├│┼é roku. Rzadko kiedy klient decyduje si─Ö od razu na tak─ů przebudow─Ö. Najcz─Ö┼Ťciej doprowadzamy do odzyskania kontroli i rozpocz─Öcia tego etapu przejmowania dowodzenia. Bardzo cz─Östo klienci robi─ů ten etap przejmowania dowodzenia bez mojego udzia┼éu. I wtedy wida─ç, ┼╝e potrzebuj─ů na to ok. sze┼Ťciu miesi─Öcy. Czasami te┼╝ si─Ö zdarza pytanie: ÔÇ×A czy nie da si─Ö szybciej?ÔÇŁ. Moja odpowied┼║ jest taka: szybciej ni┼╝ trzy miesi─ůce si─Ö nie da, to niemo┼╝liwe. W te trzy miesi─ůce odzyskamy kontrol─Ö nad tym, co si─Ö dzieje, wprowadzimy podstawowy do odzyskania r├│wnowagi ┼╝yciowej. Czyli doprowadzimy klienta do takiej sytuacji, w kt├│rej odzyska on komfort w pracy. Natomiast nie da si─Ö w trzy miesi─ůce przebudowa─ç czy przeprojektowa─ç kariery i tych obszar├│w ┼╝ycia. To musi potrwa─ç. My nie ┼╝yjemy w pr├│┼╝ni. Trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e to wyj┼Ťcie z przepracowania to nie jedyna aktywno┼Ť─ç w tym czasie. My nadal mamy prac─Ö, biznes, kt├│ry trzeba utrzyma─ç, rodzin─Ö, relacje, musimy nadal dba─ç o siebie. Mo┼╝na to por├│wna─ç do robienia remontu w mieszkaniu, w kt├│rym my nadal mieszkamy. To jest tylko jedna z aktywno┼Ťci i st─ůd to tyle zajmuje. R├│wnie┼╝ wykszta┼écanie nowych umiej─Ötno┼Ťci trwa, w zasadzie nauka nowej umiej─Ötno┼Ťci trwa ok. trzech miesi─Öcy, ale p├│┼║niej trzeba j─ů jeszcze ugruntowa─ç. Gdyby kto┼Ť mia┼é mo┼╝liwo┼Ť─ç wyjecha─ç na jak─ů┼Ť pustelni─Ö, odci─ů─ç si─Ö od ca┼éego ┼Ťwiata, zamkn─ů─ç i tylko pracowa─ç nad wyj┼Ťciem z przepracowania, to by─ç mo┼╝e w og├│le uda┼éoby si─Ö to zrobi─ç w dwa tygodnie. Natomiast ja jeszcze nie spotka┼éem takiej osoby, kt├│ra by┼éaby gotowa do takiego radykalnego odci─Öcia i pracy nad tym jednym tematem. My┼Ťl─Ö, ┼╝e wtedy da┼éoby si─Ö szybciej, ale wymaga┼éoby to bardzo indywidulanej i radykalnej zmiany. 

W moim do┼Ťwiadczeniu najszybciej przeprowadzony proces pomocy wyj┼Ťcia z przepracowania to by┼é projekt, kt├│ry trwa┼é p├│┼étora miesi─ůca i ta szybko┼Ť─ç wynika┼éa z tego, ┼╝e, po pierwsze, klient mia┼é bardzo unikaln─ů umiej─Ötno┼Ť─ç bezdyskusyjnego implementowania nowych umiej─Ötno┼Ťci. W zasadzie co mu zaproponowa┼éem, to on wdra┼╝a┼é od razu i to mu wychodzi┼éo. Tak wi─Öc motywacja do wyj┼Ťcia z tego przepracowania i do zmiany by┼éa bardzo du┼╝a i spowodowana r├│┼╝nymi okoliczno┼Ťciami, w kt├│rych ten klient si─Ö znajdowa┼é. Nie mog─Ö wi─Öcej o tym powiedzie─ç, ze wzgl─Ödu na umow─Ö poufno┼Ťci, kt├│r─ů zawarli┼Ťmy, ale to by┼é taki najszybszy przypadek, w kt├│rym klientowi uda┼éo si─Ö w p├│┼étora miesi─ůca wyj┼Ť─ç z przepracowania. 

Podsumowuj─ůc

W tym odcinku chcia┼éem pokaza─ç Wam ca┼éy proces wychodzenia z przepracowania, g┼é├│wnie po to, aby┼Ťcie mierz─ůc si─Ö z tym problemem, w┼éa┼Ťciwie skalibrowali swoje oczekiwania. Poniewa┼╝ spotykam si─Ö z takimi sytuacjami, w kt├│rych niekt├│rym wydaje si─Ö, ┼╝e wyj┼Ťcie z przepracowania to takie jedno, dwa spotkania, kilka dni roboty i w zasadzie po problemie. P├│┼║niej niestety pojawia si─Ö du┼╝o frustracji, zniech─Öcenia i w konsekwencji pozostawania w przepracowaniu. Ja zawsze rekomenduj─Ö: przygotujcie si─Ö na kilka miesi─Öcy pracy, zobaczycie, ┼╝e ma┼éymi kroczkami uda si─Ö Wam osi─ůgn─ů─ç du┼╝o wi─Öcej, a te kilka miesi─Öcy takiej inwestycji w to pouk┼éadanie swojej pracy przyniesie Wam zwrot w postaci tego, ┼╝e b─Ödziecie mieli ┼╝ycie, kt├│rego pragniecie, i zaopiekujecie nie tylko ten obszar swojej pracy, ale tak┼╝e harmoni─Ö w pozosta┼éych obszarach Waszego ┼╝ycia. I wtedy zobaczycie te┼╝ popraw─Ö Waszego dobrostanu emocjonalnego, zadowolenia z ┼╝ycia, z pracy, komfortu pracy. W stosunku do korzy┼Ťci te kilka miesi─Öcy to nie tak du┼╝a inwestycja, tym bardziej, ┼╝e po┼Ťwi─Öca si─Ö na to tygodniowo nie 20ÔÇô30 godzin, tylko dwie, trzy godziny. 

To wszystko w dzisiejszym odcinku. Bardzo Wam dzi─Ökuj─Ö za dzisiejsze spotkanie. Zwyczajowo adres tego odcinka to marcinkwiecinski.pl/011. Zapraszam Was te┼╝ do wype┼énienia ankiety na temat tego odcinka. Dajcie mi zna─ç, jak go odbieracie, jak─ů macie dla mnie informacj─Ö zwrotn─ů. Ankiet─Ö znajdziecie pod adresem: marcinkwiecinski.pl/011ankieta. Je┼╝eli uznacie, ┼╝e warto, to prosz─Ö powiedzcie o tym podca┼Ťcie innym lub wystawcie swoj─ů ocen─Ö w aplikacji do oceniania podcast├│w. Mo┼╝na te┼╝ si─Ö zasubskrybowa─ç. Praktycznie podcast jest dost─Öpny w ka┼╝dej aplikacji do s┼éuchania podcast├│w, np. Spotify. Zale┼╝y mi na tym, ┼╝eby dociera─ç do os├│b przepracowanych i pomaga─ç im w poradzeniu sobie z tym problemem. 

Dzi─Ökuj─Ö za uwag─Ö i do us┼éyszenia nast─Öpnym razem! Wykorzystajcie dobrze sw├│j czas. Cze┼Ť─ç! 

Informacja zwrotna na temat odcinka

Kiedy już wysłuchasz ten odcinek, zachęcam Cię do wypełnienia krótkiej ankiety:

http://marcinkwiecinski.pl/011ankieta

Zebrane dane pozwol─ů mi lepiej przygotowa─ç si─Ö do stworzenia kolejnych odcink├│w i pozna─ç Twoje oczekiwania odno┼Ťnie podcastu.

Je┼Ťli mo┼╝esz oce┼ä r├│wnie┼╝ podcast w ITunes.

Porozmawiajmy

Zapraszam Ci─Ö do dyskusji w komentarzach na temat tego odcinka.

Pytanie: Co by┼éo dla Ciebie zaskakuj─ůce po wys┼éuchaniu odcinka o etapach wychodznia z przepracowania?

Leave a Reply