­čÄÖ´ŞĆ010: Negatywne konsekwencje przepracowania

W dziesi─ůtym odcinku podcastu odpowiadam o negatywnych konsekwencjach przepracowania.

Życzę przyjemnego słuchania, a jeżeli wolisz poczytać, to do zapoznania się z transkryptem odcinka.

(je┼╝eli nie widzisz powy┼╝ej odtwarzacza podcastu kliknij w ten link)

Transkrypt

Odcinek 010: Negatywne konsekwencje przepracowania

Cze┼Ť─ç, dzie┼ä dobry, dobry wiecz├│r. Witam Was bardzo serdecznie w 10. odcinku podcastu Ogarnij Chaos┬«. Z tej strony Marcin Kwieci┼äski i w dzisiejszym odcinku porozmawiamy o negatywnym wp┼éywie przepracowania na Twoj─ů efektywno┼Ť─ç, ┼╝ycie i karier─Ö. 

W poprzednim odcinku, kt├│ry znajdziecie pod adresem marcinkwiecinski.pl/009, om├│wi┼éem najcz─Östsze objawy przepracowania, czyli po czym mo┼╝na pozna─ç, ┼╝e w og├│le mamy do czynienia z przepracowaniem, i tak jednoznacznie odpowiedzie─ç sobie na pytanie, czy mam trudno┼Ť─ç z przepracowaniem czy nie. Natomiast w dzisiejszym odcinku chcia┼ébym poci─ůgn─ů─ç ten temat i powiedzie─ç o konsekwencjach przepracowania. Poniewa┼╝ poza tym, ┼╝e warto wiedzie─ç, czy jeste┼Ťmy przepracowani czy te┼╝ przeci─ů┼╝eni prac─ů, to warto r├│wnie┼╝ u┼Ťwiadomi─ç sobie konsekwencje wynikaj─ůce z przebywania w stanie przepracowania. Pragn─Ö tak┼╝e przypomnie─ç, ┼╝e m├│wi─ůc o przepracowaniu, mam na my┼Ťli te chroniczne, permanentne, czyli takie przeci─ů┼╝enie prac─ů, kt├│re jest powtarzalne i d┼éugotrwa┼ée, a nie te, kt├│re zdarza si─Ö od czasu do czasu. 

Konsekwencje dla Twojej produktywno┼Ťci

Te konsekwencje, o kt├│rych chcia┼ébym Wam dzisiaj opowiedzie─ç, podzieli┼éem na kilka kategorii. Pierwsza z nich to konsekwencje dla Twojej efektywno┼Ťci osobistej, czyli ÔÇô szerzej ÔÇô dla produktywno┼Ťci. My┼Ťl─Ö, ┼╝e najwa┼╝niejsze, aby pami─Öta─ç, ┼╝e wbrew intuicji osoby przepracowane s─ů w rzeczywisto┼Ťci mniej wydajne i mniej skuteczne. Tak jak powiedzia┼éem ÔÇô to wbrew intuicji. Zazwyczaj nam si─Ö wydaje, ┼╝e je┼╝eli b─Ödziemy du┼╝o pracowa─ç, wpada─ç w stan przeci─ů┼╝enia prac─ů, to zyskamy wi─Öcej i osi─ůgniemy lepsze rezultaty. To nieprawda. Z punktu widzenia wykonywania pracy umys┼éowej, aby by─ç efektywnym, Tw├│j m├│zg potrzebuje by─ç wypocz─Öty i zrelaksowany. To niezwykle wa┼╝ne, bo to oznacza, ┼╝e je┼╝eli organizujemy swoj─ů prac─Ö i chcemy wykonywa─ç j─ů jak najlepiej, to potrzebujemy znale┼║─ç czas zar├│wno na regeneracj─Ö, jak i na relaks, czyli unikanie sytuacji stresowych, przeci─ů┼╝aj─ůcych stresor├│w w naszej pracy. 

Najcz─Östsza konsekwencja dla nasze produktywno┼Ťci to obni┼╝enie jako┼Ťci naszej pracy. W zasadzie przeci─ů┼╝enie to tryb przetrwania, czyli nie mo┼╝emy tu zak┼éada─ç, ┼╝e nasz m├│zg zadzia┼éa na najwy┼╝szych obrotach, raczej, m├│wi─ůc kolokwialnie, odb─Öbni jedynie nasze zadania, zrobi je po ┼éebkach i pominie jakie┼Ť istotne detale, subtelno┼Ťci. Pr─Ödzej czy p├│┼║niej prze┼éo┼╝y si─Ö to albo na jako┼Ť─ç, albo b┼é─Ödne decyzje. Praca w ci─ůg┼éym przem─Öczeniu sprzyja pope┼énianiu wi─Ökszej ilo┼Ťci b┼é─Öd├│w, i to czasami takich katastrofalnych. Je┼╝eli prze┼Ťledzimy np. histori─Ö wielu katastrof lotniczych, to zobaczymy, ┼╝e wiele z nich mia┼éo swoj─ů przyczyn─Ö w tym, ┼╝e pilot by┼é przem─Öczony, mia┼é jak─ů┼Ť niedyspozycj─Ö wynikaj─ůca z braku regeneracji. Pojawi si─Ö r├│wnie┼╝ wi─Öcej odwlekania, poniewa┼╝ je┼╝eli nasz organizm jest przem─Öczony i przeci─ů┼╝ony, to szuka wielu r├│┼╝nych okazji do tego, ┼╝eby nie podejmowa─ç nowych wyzwa┼ä, zada┼ä, wi─Öc b─Ödziemy odwleka─ç to, co chcemy wykona─ç. Widoczna stanie si─Ö te┼╝ obni┼╝ona jako┼Ť─ç naszej pracy, pr─Ödzej czy p├│┼║niej mierniki jako┼Ťciowe te┼╝ zaczn─ů spada─ç, a ilo┼Ť─ç pope┼énianych przez nas b┼é─Öd├│w wzro┼Ťnie. 

Konsekwencje dla Twojego zdrowia

Drug─ů kategori─ů konsekwencji s─ů konsekwencje dla Waszego zdrowia. I tu ponownie, przepracowanie ma bardzo du┼╝y wp┼éyw na nasze zdrowie. Przede wszystkim jedna z pierwszych konsekwencji, kt├│r─ů tutaj obserwujemy, to zaniedbywanie samego siebie. Zazwyczaj gdy mamy bardzo du┼╝o obowi─ůzk├│w i nie mo┼╝emy si─Ö z nimi wyrobi─ç, to najcz─Ö┼Ťciej w┼éa┼Ťnie przestajemy dba─ç o siebie, o te swoje cztery sfery, czyli sfer─Ö fizyczn─ů, umys┼éow─ů, emocjonaln─ů i duchow─ů. I bardzo szybko zaczynamy si─Ö w tych sferach degenerowa─ç, bo praca zaczyna zwyci─Ö┼╝a─ç, przestajemy dba─ç o siebie, np. zaniedbujemy posi┼éki, zaczynamy si─Ö gorzej czy mniej regularnie od┼╝ywia─ç, co przek┼éada si─Ö na stan naszego organizmu. P├│┼║niej zaniedbujemy relacje, ograniczaj─ůc je czasami do minimum. Czas sp─Ödzany na relacjach to czas p┼éytki, nie znajdujemy go ju┼╝ na g┼é─Öbsze rozmowy. W pewnym momencie w og├│le nie znajdujemy czasu na rozmowy, relacje nam si─Ö rozlu┼║niaj─ů. Stajemy si─Ö coraz bardziej zestresowani. Ten stres zaczyna w naszym ┼╝yciu dominowa─ç, przek┼éada─ç na wiele r├│┼╝nych mniej przyjemnych kwestii, takich jak cz─Östsze konflikty, wybuchy z┼éo┼Ťci, demotywacja. A w d┼éu┼╝szym okresie pojawiaj─ů si─Ö ju┼╝ powa┼╝ne konsekwencje zdrowotne: syndrom wypalenia zawodowego, depresja. Przepracowanie, przeci─ů┼╝enie prac─ů mo┼╝e prowadzi─ç do udaru, zawa┼éu serca. Znane s─ů r├│wnie┼╝ przypadki ┼Ťmierci spowodowanej przepracowaniem i przeci─ů┼╝eniem obowi─ůzkami zawodowymi. Nie m├│wi─Ö tego, ┼╝eby straszy─ç albo wyolbrzymia─ç te ryzyka, natomiast trzeba mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e to przepracowanie ma wp┼éyw nie tylko na sam─ů prac─Ö, ale tak┼╝e na osob─Ö j─ů wykonuj─ůc─ů. 

Konsekwencje dla Twojej kariery

Kolejny rodzaj konsekwencji to konsekwencje dla Twojej kariery. Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e zazwyczaj osoby przepracowane to nie te, kt├│re najszybciej si─Ö rozwijaj─ů i pn─ů po szczeblach kariery. Je┼╝eli jeste┼Ťmy przepracowani, to nasza kariera nie rozwija si─Ö zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Dzieje si─Ö to z kilku powod├│w. Po pierwsze, nie mamy czasu pomy┼Ťle─ç, jak chcemy j─ů rozwija─ç. Brakuje nam czasu na budowanie w┼éa┼Ťciwych sojuszy ani zadbanie o nasz rozw├│j, o zdobywanie kompetencji, kt├│re b─Öd─ů nam niezb─Ödne na nast─Öpnym szczeblu kariery. Bardzo cz─Östo mened┼╝erowie, kt├│rzy decyduj─ů o naszym potencjalnym awansie, maj─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e osoby przeci─ů┼╝one, przepracowane nie s─ů najbardziej efektywne. Znam mened┼╝er├│w, kt├│rzy swoim ludziom powtarzaj─ů jak mantr─Ö, ┼╝e ÔÇ×to, ┼╝e jeste┼Ťcie przepracowani, to nie znaczy, ┼╝e bardzo efektywni. Wprost przeciwnie, przepracowanie to oznaka tego, ┼╝e nie umiecie w┼éa┼Ťciwie zorganizowa─ç swojej pracy, albo ÔÇô patrz─ůc szerzej ÔÇô my w zespole nie umiemy zorganizowa─ç tej pracyÔÇŁ. Nie mamy czasu r├│wnie┼╝ na wyci─ůganie wniosk├│w czy korygowanie pewnych pope┼énianych przez nas b┼é─Öd├│w, dlatego ┼╝e je┼╝eli ja ca┼éy czas jestem w trybie przetrwania, pr├│buj─ůc upora─ç si─Ö z r├│┼╝nymi zadaniami, to nie mam czasu na ┼Ťwiadome wnioskowanie, analizowanie i podejmowanie decyzji, co zrobi─ç, ┼╝eby bardziej ┼Ťwiadomie rozwin─ů─ç swoj─ů karier─Ö i przyspieszy─ç jej rozw├│j. 

Zazwyczaj je┼╝eli jeste┼Ťmy przeci─ů┼╝eni, to nawet je┼╝eli pojawia si─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç awansu, to w takim stanie bardzo ci─Ö┼╝ko bra─ç udzia┼é w rekrutacji, przekazaniu obowi─ůzk├│w, bo zbyt du┼╝a ich ilo┼Ť─ç utrudni zmian─Ö roli. By─ç mo┼╝e nasi prze┼éo┼╝eni te┼╝ nie b─Öd─ů chcieli odda─ç nas do nowej roli, bo skoro jeste┼Ťmy tak przeci─ů┼╝eni, to i tak bardzo niezb─Ödni. Zabraknie r├│wnie┼╝ czasu na wykszta┼écenie swoich nast─Öpc├│w, kt├│rzy przej─Öliby nasze obowi─ůzki po zmianie naszego stanowiska. Wi─Öc raz jeszcze powt├│rz─Ö, przepracowanie i przeci─ů┼╝enie wcale nie s┼éu┼╝y wzrostowi Twojej kariery, a wr─Öcz przeciwnie: mo┼╝e temu szkodzi─ç. 

Konsekwencje dla firmy

Ostatnia kategoria takich negatywnych konsekwencji, to konsekwencje dla organizacji, w kt├│rej pracujesz. Ot├│┼╝ organizacja, kt├│ra ma przeci─ů┼╝onych pracownik├│w, przeci─ů┼╝one zespo┼éy r├│wnie┼╝ gorzej funkcjonuje. Przeci─ů┼╝enie to gorsze decyzje biznesowe. Ludzie pope┼éniaj─ů wi─Öcej b┼é─Öd├│w, kt├│re przek┼éadaj─ů si─Ö na wiele strat, takich ju┼╝ bardzo konkretnych, finansowych. Podam Wam przyk┼éad: je┼╝eli mamy sytuacj─Ö ze sk┼éadaniem dokumentacji przetargowej, braniem udzia┼éu w jakim┼Ť przetargu i robimy to na ostatni─ů chwil─Ö, to bardzo cz─Östo zapominamy o jakich┼Ť dokumentach, jakich┼Ť wa┼╝nych szczeg├│┼éach, i niestety okazuje si─Ö, ┼╝e wyniki finansowe obni┼╝─ů si─Ö, bo cz─Ö┼Ť─ç z tych przetarg├│w zako┼äczy si─Ö fiaskiem. Spadek jako┼Ťci ÔÇô nagle w ca┼éej firmie dzia┼é jako┼Ťci obserwuje, ┼╝e spada nam jako┼Ť─ç. Spadek innowacji ÔÇô je┼╝eli jeste┼Ťmy w trybie przetrwania, to tam nie ma czasu na my┼Ťlenie o tym, co zrobi─ç, ┼╝eby dzia┼éa─ç bardziej efektywnie i w spos├│b innowacyjny podchodzi─ç do rozwi─ůzywania problemu. Obni┼╝a to r├│wnie┼╝ morale. Ludzie s─ů coraz mniej zadowoleni, w konsekwencji w d┼éugim okresie b─Öd─ů ┼éatwiej zmienia─ç prac─Ö, nie przywi─ůzywa─ç si─Ö do wsp├│┼épracy z organizacj─ů, gdy tylko nadarzy si─Ö sprzyjaj─ůca okazja zaczn─ů szuka─ç mo┼╝liwo┼Ťci zmiany. Pojawi si─Ö r├│wnie┼╝ obni┼╝ona motywacja do pracy, obni┼╝one morale w zespole, wi─Öcej konflikt├│w, co te┼╝ prze┼éo┼╝y si─Ö na to, jak nasze zespo┼éy funkcjonuj─ů. Kwestie wizerunkowe firmy czy to w zakresie employer brandingu, czyli takiego pozycjonowania firmy jako atrakcyjnego pracodawcy, czy w og├│le jako public relations ÔÇô dzisiaj rynek coraz bardziej zwraca uwag─Ö na to, czy firma dopuszcza przeci─ů┼╝enia czy przepracowania w┼Ťr├│d swoich pracownik├│w, czy dba o ich komfort. Pracownicy coraz cz─Ö┼Ťciej przy podejmowaniu decyzji o przyj┼Ťciu do firmy sprawdzaj─ů, jak wygl─ůda kwestia tzw. work life balance, szczeg├│lnie w takich bran┼╝ach, w kt├│rych mamy deficyt specjalist├│w i gdzie to pracownicy mog─ů wi─Öcej wybiera─ç ÔÇô wi─Öc tutaj te kwestie przeci─ů┼╝enia r├│wnie┼╝ b─Öd─ů wp┼éywa┼éy na postrzeganie atrakcyjno┼Ťci miejsca pracy. I ostatnia konsekwencja to s─ů r├│wnie┼╝ realne straty finansowe.  

Podsumowuj─ůc

My┼Ťl─Ö, ┼╝e wystarczy tych konsekwencji. Chcia┼éem Wam pokaza─ç pe┼éne uj─Öcie, czyli w poprzednim odcinku wskaza─ç, po czym pozna─ç przepracowanie, a w dzisiejszym odcinku r├│wnie┼╝ pokaza─ç, jakie realne konsekwencje ono powoduje. Bardzo Wam dzi─Ökuj─Ö za uwag─Ö i wys┼éuchanie dzisiejszego odcinka. Zapraszam do dyskusji i do komentowania, do dzielenia si─Ö Waszymi spostrze┼╝eniami, jakie jeszcze konsekwencje widzicie, wynikaj─ůce z przepracowania, czy to w Waszej pracy, czy to w Waszym otoczeniu, w┼Ťr├│d Waszych znajomych. Link do tego odcinka to marcinkwiecinski.pl/010. Zach─Öcam r├│wnie┼╝ do wype┼énienia ankiety dotycz─ůcej tego odcinka. Ankiet─Ö znajdziecie pod adresem marcinkwiecinski.pl/010ankieta. Wasza informacja zwrotna jest dla mnie bardzo wa┼╝na, prosz─Ö oce┼äcie ten odcinek i przeka┼╝cie mi, jak go odbieracie. Zach─Öcam r├│wnie┼╝ do subskrypcji, do podzielenia si─Ö informacj─ů o tym podca┼Ťcie ze swoimi znajomymi. Zale┼╝y mi na tym, ┼╝eby dotrze─ç do jak najwi─Ökszej liczby os├│b, kt├│re borykaj─ů si─Ö z przeci─ů┼╝eniem prac─ů i z przepracowaniem w swoim ┼╝yciu. 

Dzi─Ökuj─Ö za uwag─Ö, do nast─Öpnego razu, a tymczasem wykorzystajcie dobrze sw├│j czas. Cze┼Ť─ç! 

Informacja zwrotna na temat odcinka

Kiedy już wysłuchasz ten odcinek, zachęcam Cię do wypełnienia krótkiej ankiety:

http://marcinkwiecinski.pl/010ankieta

Zebrane dane pozwol─ů mi lepiej przygotowa─ç si─Ö do stworzenia kolejnych odcink├│w i pozna─ç Twoje oczekiwania odno┼Ťnie podcastu.

Je┼Ťli mo┼╝esz oce┼ä r├│wnie┼╝ podcast w ITunes.

Porozmawiajmy

Zapraszam Ci─Ö do dyskusji w komentarzach na temat tego odcinka.

Pytanie: Jakie negatywne objawy przepracowania obserwujesz u siebie najcz─Ö┼Ťciej?

Leave a Reply