­čÄÖ´ŞĆ004: Sterujesz czy dryfujesz?

Restart podcastu ÔÇ×Ogarnij Chaos┬«ÔÇŁ

Odcinek miał premierę 21.02.2019.

W 2021 roku restartuj─Ö podcast i zanim pojawi─ů si─Ö nowe odcinki, przypominam te dotychczas opublikowane. Tre┼Ť─ç podcastu si─Ö nie zmieni┼éa, jednak materia┼éy do odcinka zosta┼éy uaktualnione.

Ka┼╝dy restartowany odcinek zawiera transkrypt z zapisem tekstowym tre┼Ťci podcastu. Podcast zosta┼é r├│wnie┼╝ podzielony na rozdzia┼éy co powinno pom├│c w selektywnym s┼éuchaniu.

Poni┼╝ej transkryptu znajduje si─Ö r├│wnie┼╝ ÔÇ×Materia┼é dodatkowyÔÇŁ ÔÇô m├│j unikalny komentarz, kt├│ry nawi─ůzuje do tematyki odcinka ale zosta┼é przygotowany ju┼╝ po publikacji odcinka. Mam nadziej─Ö, ┼╝e b─Ödzie to dla Ciebie warto┼Ť─ç dodana do samego podcastu.

W ka┼╝d─ů ┼Ťrod─Ö na blogu pojawi si─Ö nowy odcinek uaktualniony o dodatkowe materia┼éy. A nast─Öpnie p┼éynnie przejdziemy do nowych odcink├│w. Staram si─Ö by tre┼Ťci podcastu by┼éy ponadczasowe i mam nadziej─Ö, ┼╝e przypomnienie tych ju┼╝ istniej─ůcych b─Ödzie dla Ciebie okazj─ů do od┼Ťwie┼╝enia tematyki zwi─ůzanej z produktywno┼Ťci─ů i wychodzeniem z przepracowania.

W czwartym odcinku podcastu rozmawiamy o o pewnym sposobie my┼Ťlenia, kt├│ry bardzo mocno wp┼éywa na to w jaki spos├│b wykorzystujemy sw├│j czas.

Życzę przyjemnego słuchania, a jeżeli wolisz poczytać to do zapoznania się z transkryptem odcinka.

(je┼╝eli nie widzisz powy┼╝ej odtwarzacza podcastu kliknij w ten link)

W czwartym odcinku podcastu “Ogarnij Chaos” opowiadam m.in o:

  • sposobie my┼Ťlenia, kt├│ry przyczynia si─Ö do marnotrawienia czasu
  • przyk┼éadach dryfowania w ┼╝yciu zawodowym i pozazawodowym
  • przyk┼éadach zwi─Ökszania kontroli nad wydarzeniami w naszym ┼╝yciu
  • konsekwencjach nadmiernego dryfowania
  • praktycznych narz─Ödziach, kt├│re pomagaj─ů cz─Ö┼Ťciej sterowa─ç w ┼╝yciu
  • niebezpiecze┼ästwach wpadni─Öcia w utopijne my┼Ťlenie o sterowaniu swoim ┼╝yciem

Zapraszam do posłuchania.

Transkrypt

Odcinek 004: Sterujesz czy dryfujesz?

Cze┼Ť─ç, dzie┼ä dobry, dobry wiecz├│r. Witam Was bardzo serdecznie w czwartym odcinku podcastu ÔÇ×Ogarnij Chaos┬«ÔÇŁ. Z tej strony Marcin Kwieci┼äski i dzisiaj zapraszam Was do rozmowy o pewnym sposobie my┼Ťlenia, kt├│ry bardzo mocno wp┼éywa na to, w jaki spos├│b wykorzystujemy nasz najcenniejszy zas├│b, czyli nasz czas.

ÔÇ×Sterujesz czy dryfujesz?ÔÇŁ

Mam takie obserwacje, ┼╝e wiele os├│b albo nie ma ┼Ťwiadomo┼Ťci swojego sposobu my┼Ťlenia, albo zapomnia┼éo, ┼╝e wp┼éywa on na to, jak korzystamy i gospodarujemy naszym czasem. Ten spos├│b my┼Ťlenia nazywa si─Ö ÔÇ×sterujesz czy dryfujesz?ÔÇŁ. Warto sobie u┼Ťwiadomi─ç, ┼╝e w ka┼╝dej minucie swojego ┼╝ycia masz do wyboru tylko jeden z tych dw├│ch sposob├│w dzia┼éania: albo sterujesz, albo dryfujesz ÔÇô nie ma innej opcji.

Co to jest sterowanie? Sterowanie to jest takie dzia┼éanie, kiedy m├│wisz: ÔÇ×OK, chc─Ö mie─ç wp┼éyw na otaczaj─ůc─ů mnie rzeczywisto┼Ť─çÔÇŁ. ÔÇ×Mam wp┼éyw na to, na co wykorzystuj─Ö sw├│j czasÔÇŁ. Nawet nie m├│wisz, ale decydujesz ÔÇô decydujesz si─Ö sterowa─ç i wp┼éywa─ç na otaczaj─ůc─ů Ci─Ö rzeczywisto┼Ť─ç.

Dryfowanie to ┼Ťwiadome lub nie┼Ťwiadome odpuszczanie, czyli w zasadzie zapominanie o tym, ┼╝e mog─Ö decydowa─ç, wybiera─ç, zrobi─ç co┼Ť ze swoim czasem. Takie, bardzo cz─Östo, bezmy┼Ťlne, nie┼Ťwiadome p├│j┼Ťcie z pr─ůdem.

Je┼╝eli m├│wmy o osobach efektywnych, kt├│re bardzo dobrze gospodaruj─ů swoim czasem, to s─ů to osoby, kt├│re bardzo mocno maj─ů utrwalon─ů strategi─Ö sterowania. Czyli decyduj─ů si─Ö one dzia┼éa─ç pomimo ogranicze┼ä i r├│┼╝nych trudno┼Ťci, poniewa┼╝ maj─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç posiadania tego w┼éa┼Ťnie najcenniejszego zasobu, o kt├│rym rozmawiali┼Ťmy w drugim odcinku, i chc─ů go wykorzysta─ç jak najlepiej, w zwi─ůzku z tym jak najcz─Ö┼Ťciej staraj─ů si─Ö sterowa─ç.

Oczywi┼Ťcie chcia┼ébym, ┼╝eby┼Ťmy patrzyli na to bez takiego utopijnego idealizmu. Mam ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, i chyba wszyscy j─ů mamy, ┼╝e jest du┼╝o ogranicze┼ä. ┼╗e s─ů r├│┼╝ne sytuacje ┼╝yciowe, np. w zespo┼éach, w kt├│rych jeste┼Ťmy. Posiadamy r├│┼╝ne niedoskona┼éo┼Ťci. I to wcale nie jest takie oczywiste, ┼╝e zawsze i wsz─Ödzie jeste┼Ťmy w stanie sterowa─ç i ┼╝e zawsze i wsz─Ödzie da si─Ö sterowa─ç. Natomiast mam te┼╝ tak─ů obserwacj─Ö, szczeg├│lnie jak rozmawiam z uczestnikami na warsztatach czy podczas konsultacji, ┼╝e wiele os├│b zapomina albo daje si─Ö wepchn─ů─ç w t─Ö stref─Ö dryfowania i zapomina o tym, ┼╝e mo┼╝e sterowa─ç.

W tym odcinku chcia┼éem Wam te┼╝ przypomnie─ç, ┼╝e niezale┼╝nie od okoliczno┼Ťci, sytuacji, w kt├│rej jeste┼Ťcie, mo┼╝ecie sterowa─ç, decydowa─ç, wybiera─ç to, w jaki spos├│b b─Ödziecie kszta┼étowa─ç otaczaj─ůc─ů rzeczywisto┼Ť─ç, ale przede wszystkim w jaki spos├│b b─Ödziecie wykorzystywa─ç sw├│j czas, bo je┼╝eli o tym zapomnimy albo za cz─Östo zaczniemy dryfowa─ç, to po prostu mn├│stwo tego czasu przeleci nam przez palce. Mn├│stwo tego najcenniejszego zasobu utracimy.

Przykłady dryfowania

Chcia┼ébym Wam te┼╝ pokaza─ç kilka przyk┼éad├│w z ┼╝ycia r├│┼╝nych os├│b i co to jest to sterowanie i dryfowanie. Zaczn─Ö od przyk┼éad├│w zwi─ůzanych z dryfowaniem, ┼╝eby w og├│le rozpozna─ç ÔÇ×Czy ja mam tendencj─Ö do dryfowania?ÔÇŁ. Bardzo cz─Östo dryfowaniem s─ů takie pozornie niezbyt gro┼║ne sformu┼éowania. Zaczn─Ö od takiego dosy─ç istotnego: ÔÇ×M├│j szef to idiotaÔÇŁ. Nagle zbiera si─Ö grupka os├│b i zaczynaj─ů sobie narzeka─ç na swojego szefa: jak to jest im ┼║le, jak to ten szef si─Ö nie zna, jak to jest im ci─Ö┼╝ko. Jest to cz─Östo robienie sobie tzw. ÔÇ×psychoterapkiÔÇŁ ÔÇô po┼╝alimy si─Ö wsp├│lnie i jako┼Ť troch─Ö lepiej nam si─Ö zrobi. Tylko ┼╝e to jest ewidentne dryfowanie, poniewa┼╝: ÔÇ×I co z tego?ÔÇŁ Mo┼╝esz mie─ç ro┼╝nych szef├│w. Mo┼╝esz mie─ç r├│┼╝ne osoby w swoim otoczeniu, czy to zawodowym, czy pozazawodowym. Sztuk─ů jest z nimi wsp├│┼épracowa─ç. I sterowanie polega na tym, ┼╝e zastanawiasz si─Ö: ÔÇ×OK, to co ja mog─Ö z tym zrobi─ç?ÔÇŁ. ÔÇ×W jaki spos├│b mog─Ö wp┼éyn─ů─ç na to, ┼╝eby dobrze nam si─Ö pracowa┼éo, albo ┼╝eby ta relacja si─Ö poprawi┼éa?ÔÇŁ.

Kolejnym przyk┼éadem z ┼╝ycia zawodowego jest to, kiedy wydaje nam si─Ö, ┼╝e musimy co┼Ť zrobi─ç. Dostaj─Ö polecenie: ÔÇ×Przy┼Ťlij mi tego mailaÔÇŁ, b─ůd┼║ pro┼Ťb─Ö: ÔÇ×Czy mo┼╝esz mi podes┼éa─ç ten dokument, na kt├│rym pracowali┼Ťmy?ÔÇŁ, i ja ju┼╝ czuj─Ö, ┼╝e musz─Ö to zrobi─ç, rzuci─ç wszystko i to zrobi─ç. Przyjdzie kto┼Ť i m├│wi: ÔÇ×S┼éuchajcie, spotkanie u mnie za 15 min, zapraszam do salki konferencyjnejÔÇŁ, i nagle mamy takie automatyczne wr─Öcz przekonanie, ┼╝e musimy to wszystko rzuci─ç i na nie i┼Ť─ç. Dostaj─Ö zaproszenie w kalendarzu elektronicznym, ┼╝e kto┼Ť organizuje spotkanie, i ja ju┼╝ z ty┼éu g┼éowy mam takie przekonanie: ÔÇ×Aha, to ja musz─Ö na to i┼Ť─çÔÇŁ. Te wszystkie przyk┼éady ÔÇô ÔÇ×ja musz─ÖÔÇŁ, ÔÇ×wydaje mi si─Ö, ┼╝e musz─Ö rzuci─ç wszystkoÔÇŁ, poczucie, ┼╝e ÔÇ×powinienem to teraz zrobi─çÔÇŁ ÔÇô wynikaj─ů z takiego automatyzmu ÔÇô to jest typowe dryfowanie. Jeszcze si─Ö nie zastanowi┼éem, czy to jest dla mnie wa┼╝ne, ale ja ju┼╝ wiem, ┼╝e musz─Ö to zrobi─ç. Wr─Öcz mam takie poczucie, ┼╝e nie mam innego wyboru ÔÇô to jest przyk┼éad typowego dryfowania, oddawania inicjatywy w zasadzie bezrefleksyjnie.

Kolejne kwestie z ┼╝ycia zawodowego s─ů np. we wsp├│┼épracy, jak masz central─Ö firmy albo oddzia┼é g┼é├│wny, albo np. klient├│w i dostajesz jak─ů┼Ť wiadomo┼Ť─ç. ÔÇ×Znowu co┼Ť przys┼éaliÔÇŁ. ÔÇ×Znowu trzeba si─Ö tym zajmowa─çÔÇŁ. ÔÇ×Znowu musz─Ö si─Ö tym zajmowa─çÔÇŁ. I to ÔÇ×znowuÔÇŁ to jest przyk┼éad wpadania w dryfowanie, ju┼╝ nie wspominaj─ůc o takich przyk┼éadach dryfowania potocznego, niezwi─ůzanego z prac─ů: spotykamy si─Ö i z braku lepszego pomys┼éu zaczynamy dyskutowa─ç o polityce albo o pogodzie. Nie chodzi mi o to, ┼╝eby w og├│le o tym nie rozmawia─ç, albo ┼╝eby nie prowadzi─ç r├│wnie┼╝ takich ÔÇ×p┼éytszych rozm├│wÔÇŁ, ale chodzi o to, ┼╝eby one zawsze do czego┼Ť prowadzi┼éy, ┼╝eby albo umacnia┼éy relacje, albo pozwala┼éy si─Ö jako┼Ť rozwin─ů─ç. ┼╗eby nie by┼éy takim gadaniem dla samego gadania czy wr─Öcz ucieczk─ů od rzeczywisto┼Ťci.

R├│wnie┼╝ przyk┼éady z ┼╝ycia pozazawodowego w innych rolach, kt├│re pe┼énisz: np. w domu nagle masz takie poczucie, ┼╝e musisz wszystko robi─ç, ┼╝e w zasadzie te dzieci to wszystkiego wymagaj─ů i nie masz innego wyboru, tylko wszystko dla tych dzieci albo dla swojego partnera, partnerki ┼╝yciowej, m─Ö┼╝a, ┼╝ony.

Sterowanie

Chcia┼ébym, ┼╝eby┼Ťmy si─Ö tu dobrze zrozumieli ÔÇô s─ů r├│┼╝ne sytuacje ┼╝yciowe, r├│┼╝ne zobowi─ůzania. Nie chodzi mi o takie podej┼Ťcie, ┼╝e teraz nagle my ju┼╝ zrezygnujemy ze wszystkich zobowi─ůza┼ä i tylko my b─Ödziemy decydowa─ç, co my robimy; chodzi mi o to, ┼╝eby to nie by┼éo bezrefleksyjne, ┼╝eby by┼éo zastanowienie si─Ö: ÔÇ×Czy ja steruj─Ö, czy ja dryfuj─Ö?ÔÇŁ.

Nawet je┼╝eli pojawia si─Ö jaka┼Ť bardzo trudna sytuacja, to ┼╝ebym nie reagowa┼é automatycznie, tylko zastanowi┼é si─Ö:

  • ÔÇ×Co ja mog─Ö zrobi─ç w tej sytuacji?
  • ÔÇ×Co by┼éoby teraz w┼éa┼Ťciwe?ÔÇŁ,
  • ÔÇ×Czy to jest rzeczywi┼Ťcie niezb─Ödne?ÔÇŁ.

Chodzi o to, ┼╝eby w┼é─ůczy─ç w sobie przypominanie, ┼╝e ja mog─Ö wybiera─ç.

Osoby, kt├│re bardzo cz─Östo dryfuj─ů, nadu┼╝ywaj─ů s┼é├│w: ÔÇ×ja musz─ÖÔÇŁ, ÔÇ×to trzeba zrobi─çÔÇŁ, ÔÇ×ja musz─Ö to zrobi─çÔÇŁ, ÔÇ×powinienem to zrobi─çÔÇŁ. I w zasadzie mi─Ödzy wierszami da si─Ö s┼éysze─ç bardzo silne poczucie, ┼╝e one wr─Öcz nie widz─ů innego wyboru, bo przecie┼╝:

  • ÔÇ×Oczywiste jest, ┼╝e ja to musz─Ö zrobi─çÔÇŁ,
  • ÔÇ×Przecie┼╝ oczywiste jest, ┼╝e gdy szef m├│wi: >>zr├│b to<<, to ja musz─Ö to od razu zrobi─çÔÇŁ,
  • ÔÇ×Jak sobie co┼Ť wymy┼Ťli┼éem, wpad┼é mi genialny pomys┼é do g┼éowy, to wiadomo, ┼╝e ja musz─Ö to zrobi─ç, trzeba to zrobi─çÔÇŁ.

A wcale nie musisz. Wcale nie potrzeba. Wcale nie powiniene┼Ť czy powinna┼Ť. Bo zanim zaczniesz to robi─ç, zanim podejmiesz decyzj─Ö, co robisz, to warto si─Ö zastanowi─ç:

  • ÔÇ×Czy ja chc─Ö to zrobi─ç?ÔÇŁ,
  • ÔÇ×Co ja mog─Ö zrobi─ç w tej sytuacji?ÔÇŁ,
  • ÔÇ×Co ja chc─Ö zrobi─ç w tej sytuacji?ÔÇŁ,
  • ÔÇ×Co zdecyduj─Ö, ┼╝e zrobi─Ö w tej sytuacji?ÔÇŁ,
  • ÔÇ×Jaki mam wyb├│r?ÔÇŁ,
  • ÔÇ×Jakie mam opcje?ÔÇŁ.

To s─ů pytania i s┼éowa, kt├│re kierunkuj─ů Ci─Ö w┼éa┼Ťnie na sterowanie.

Mam nadziej─Ö, ┼╝e troch─Ö lepiej zrozumieli┼Ťcie, o co chodzi w strategii sterowania i dryfowania. W literaturze spotkali┼Ťcie si─Ö pewnie z takimi metaforami. Najcz─Ö┼Ťciej u┼╝ywana metafora sterowania i dryfowania, z kt├│r─ů ja si─Ö spotka┼éem, to jest por├│wnanie, ┼╝e twoje ┼╝ycie jest jak ┼╝eglowanie po oceanie i Ty jako ten sternik decydujesz, ┼╝e jednak trzymasz ster tej ┼éodzi, czy jednak pozwalasz, ┼╝eby fale, pr─ůdy j─ů znosi┼éy. Inna metafora, kt├│r─ů cz─Östo te┼╝ spotykam, to: ÔÇ×Kto prowadzi samoch├│d? Czy ty jako kierowca trzymasz kierownic─Ö, czy odda┼ée┼Ť kierownic─Ö swoim pasa┼╝eromÔÇŁ?

Kr─ůg wp┼éywu i kr─ůg zainteresowa┼ä

Metafory s─ů ┼Ťwietne, bo poszerzaj─ů percepcj─Ö i pokazuj─ů r├│┼╝ne perspektywy, pozwalaj─ů lepiej zrozumie─ç problem, natomiast mi bardzo przypad┼é do gustu taki bardzo in┼╝ynierski i prosty model opisu rzeczywisto┼Ťci, kt├│ry zaproponowa┼é Stephen Covey w ÔÇ×7 nawykach skutecznego dzia┼éaniaÔÇŁ. Pokaza┼é on bardzo prosto to sterowanie i dryfowanie. Ukaza┼é, ┼╝e wszystko, co robisz, mo┼╝e by─ç w jednym z dw├│ch kr─Ög├│w: albo w kr─Ögu Twojego wp┼éywu, albo w kr─Ögu Twojego zainteresowania.

Kr─ůg wp┼éywu to s─ů wszystkie te tematy, kt├│rymi si─Ö zajmujesz, na kt├│re masz realny wp┼éyw i kt├│re, m├│wi─ůc kolokwialnie, mo┼╝esz ÔÇ×popchn─ů─ç do przoduÔÇŁ albo co┼Ť w nich zmieni─ç, doprowadzi─ç do szcz─Ö┼Ťliwego zako┼äczenia.

Natomiast kr─ůg zainteresowania to wszystko to, co przykuwa Twoj─ů uwag─Ö, budzi Twoje emocje, wkr─Öca Ci─Ö czy czasami nawet denerwuje, frustruje, boli albo bardzo poci─ůga, przyci─ůga pozytywnie, ale zupe┼énie nie mo┼╝esz nic z tym zrobi─ç. W zasadzie u┼Ťwiadamiasz sobie, ┼╝e to wszystko jest fajne, ale Ty zupe┼énie nic z tym nie mo┼╝esz zrobi─ç.

Zasada w tym sterowaniu i dryfowaniu jest prosta: jak najcz─Ö┼Ťciej warto sterowa─ç, czyli maksymalizowa─ç kr─ůg wp┼éywu, a je┼╝eli znajdziesz si─Ö w kr─Ögu zainteresowa┼ä, czyli zobaczysz, ┼╝e dryfujesz, to jak najszybciej z tego uciekaj! Jak najszybciej przesta┼ä to robi─ç, bo szkoda czasu i Twojego wysi┼éku na zb─Ödne, puste przebiegi.

Czy naprawd─Ö mog─Ö sterowa─ç?

My┼Ťl─Ö sobie, ┼╝e mo┼╝ecie by─ç jeszcze nie do ko┼äca przekonani, gdy m├│wimy o sterowaniu i dryfowaniu. ÔÇ×Czy warto?ÔÇŁ, ÔÇ×Czy ja zawsze mog─Ö?ÔÇŁ. Tak jak powiedzia┼éem, s─ů r├│┼╝ne sytuacje ┼╝yciowe, uwik┼éania, niedoskona┼éo┼Ťci i zobowi─ůzania i czasami wydaje si─Ö, ┼╝e nie mamy wyboru.

Wtedy gor─ůco zach─Öcam do przeczytania wspania┼éej ksi─ů┼╝ki Viktora Frankla ÔÇô ÔÇ×Cz┼éowiek w poszukiwaniu sensuÔÇŁ. To trudna lektura, poniewa┼╝ jest to zapis wspomnie┼ä jej autora z czas├│w pobytu w obozie koncentracyjnym, wi─Öc, jak si─Ö domy┼Ťlacie, ci─Ö┼╝ka materia i konfrontowanie si─Ö z dramatyczn─ů rzeczywisto┼Ťci─ů. Natomiast takim osobom, troch─Ö nieprzekonanym, Frankl pokazuje, ┼╝e nawet w tak drastycznych, dramatycznych i okropnych okoliczno┼Ťciach jak pobyt w Auschwitz mo┼╝na wybiera─ç, decydowa─ç, sterowa─ç. Wi─Öc je┼╝eli ten temat w tobie zarezonowa┼é i wydaje Ci si─Ö, ┼╝e wymaga┼éby pog┼é─Öbienia, to serdecznie polecam: Viktor Frankl, ÔÇ×Cz┼éowiek w poszukiwaniu sensuÔÇŁ.

Chcia┼ébym jeszcze podkre┼Ťli─ç to, ┼╝eby nie popada─ç w utopijno┼Ť─ç. Sterowanie jest wa┼╝ne, natomiast pewn─ů m─ůdro┼Ťci─ů ┼╝yciow─ů jest czasami pozwoli─ç sobie dryfowa─ç i odpu┼Ťci─ç niekt├│re tematy. Powiedzie─ç sobie: ÔÇ×S─ů takie obszary, na kt├│re nie chc─Ö mie─ç wp┼éywuÔÇŁ. ┼Üwiadomie zdecydowa─ç, posterowa─ç w takim kierunku, ┼╝e pewnymi obszarami nie b─Öd─Ö si─Ö zajmowa─ç. Kiedy┼Ť mo┼╝e zrobimy sobie taki odcinek na temat odpuszczania, natomiast dzisiaj chcia┼ébym, aby┼Ťcie skupili si─Ö przede wszystkim na tym:

Czy macie poczucie, ┼╝e sterujecie?

Czy o tym nie zapomnieli┼Ťcie?

Czy o tym pami─Ötacie?

Poniewa┼╝ niezale┼╝nie od okoliczno┼Ťci, ka┼╝dy jest w┼éa┼Ťcicielem swojego czasu i ka┼╝dy mo┼╝e zdecydowa─ç, w jaki spos├│b ten czas wykorzysta─ç. Bardzo mi si─Ö podoba taki cytat z Grega McKeowna, kt├│ry napisa┼é: ÔÇ×Zdolno┼Ťci wyboru nie mo┼╝na nikomu zabra─ç, nie mo┼╝na jej dobrowolnie odda─ç, mo┼╝na o niej tylko zapomnie─çÔÇŁ.

Ten odcinek nagrywa┼éem z tak─ů intencj─ů, ┼╝eby przypomnie─ç, a niekt├│rym by─ç mo┼╝e w og├│le u┼Ťwiadomi─ç, ┼╝e niezale┼╝nie od tego co robisz to zawsze: sterujesz lub dryfujesz. Zach─Öcam Was do tego, ┼╝eby jak najcz─Ö┼Ťciej sterowa─ç, a jak najrzadziej dryfowa─ç.

Ankieta oceniaj─ůca odcinek podcastu

Mam nadziej─Ö, ┼╝e ten odcinek poruszy┼é jakie┼Ť tam struny. Ja si─Ö bardzo ciesz─Ö tym, co mi piszecie i w ankietach, i w mailach, kt├│re do mnie kierujecie. Nawet nie spodziewa┼éem si─Ö takiego obrotu sprawy, ┼╝e b─Ödziecie pisa─ç, komentowa─ç. Mam takie poczucie, ┼╝e to nie jest tylko, ┼╝e ja tak gadam do mikrofonu, ale ┼╝e zaczynamy ze sob─ů rozmawia─ç. Mo┼╝e jeszcze nie publicznie, nie w komentarzach na blogu, ale co┼Ť komentujecie, co┼Ť piszecie, podpowiadacie – co Was interesuje. Bardzo za to dzi─Ökuj─Ö.

Do tego odcinka r├│wnie┼╝ jest ankieta. Ona jest dost─Öpna pod adresem:

marcinkwiecinski.pl/004ankieta

Je┼╝eli znajdziesz chwil─Ö, to bardzo ci─Ö prosz─Ö o wype┼énienie i podzielenie si─Ö ze mn─ů informacj─ů zwrotn─ů. R├│wnie┼╝ do tego odcinka b─Öd─ů przygotowane materia┼éy dodatkowe, w kt├│rych podlinkuj─Ö wspomniane przeze mnie ksi─ů┼╝ki. Adres tego odcinka to marcinkwiecinski.pl/004.

Je┼Ťli mo┼╝esz oce┼ä r├│wnie┼╝ podcast w ITunes

Tymczasem bardzo dzi─Ökuj─Ö za to, ┼╝e sp─Ödzili┼Ťmy znowu troch─Ö czasu ze sob─ů. ┼╗e zechcieli┼Ťcie mnie pos┼éucha─ç. Pami─Ötajcie: ÔÇ×Sterujesz czy dryfujesz?ÔÇŁ. To jest temat dzisiejszego odcinka. Zastan├│w si─Ö, zapami─Ötaj i w zasadzie w ka┼╝dej minucie swojego ┼╝ycia zacznij si─Ö zastanawia─ç: ÔÇ×sterujesz czy dryfujesz?ÔÇŁ. Je┼╝eli dryfujesz, to uciekaj stamt─ůd! A je┼╝eli chcesz sterowa─ç, to zastan├│w si─Ö: ÔÇ×Co mo┼╝esz zrobi─ç, ┼╝eby popchn─ů─ç ten temat do przodu? ┼╗eby rozwi─ůza─ç t─Ö trudn─ů sytuacj─Ö? Mie─ç wp┼éyw na to, co si─Ö dzieje?ÔÇŁ Je┼╝eli o tym zapomnimy, to w zasadzie ca┼é─ů t─Ö produktywno┼Ť─ç mo┼╝emy wrzuci─ç do kosza, bo produktywno┼Ť─ç to dziedzina dla ludzi, kt├│rzy chc─ů sterowa─ç, mie─ç wp┼éyw na otaczaj─ůc─ů rzeczywisto┼Ť─ç.

Dzi─Ökuj─Ö, dobrego dnia, dobrego wieczoru. I pami─Ötajcie: wykorzystajcie dobrze sw├│j czas. Cze┼Ť─ç!

Materiały dodatkowe

W tym odcinku wspomnia┼éem o nast─Öpuj─ůcych zasobach, kt├│re mog─ů pom├│c w poszerzeniu wiedzy na temat poruszany w tym odcinku:

Viktor Frankl “Cz┼éowiek w poszukiwaniu sensu”

Greg McKeown “Esencjalista”

Stephen Covey “7 nawyk├│w skutecznego dzia┼éania”

Lekcje z ksi─ů┼╝ki Viktora Frankla pt. ÔÇ×Cz┼éowiek w poszukiwaniu sensuÔÇŁ – ┼Ťwietny odcinek podcastu Radka Budnickiego, w kt├│rym podsumowuje lekcje wyniesione z lektur ksi─ů┼╝ki wspomniaj w dzisiejszym odcinku

Porozmawiajmy

Zapraszam Ci─Ö do dyskusji w komentarzach na temat tego odcinka.

Pytanie: W jakich sytuacjach zdarza Ci si─Ö dryfowa─ç? Jak sobie radzisz, aby wr├│ci─ç do trybu sterowania?

Leave a Reply