W jaki sposób zarabiają profesjonaliści?

Jako profesjonalista (niezależnie czy pracujesz „na etacie” czy prowadzisz innego rodzaju działalność zarobkową) masz wiele różnorodnych możliwości by zarabiać na swojej wiedzy, kompetencjach i doświadczeniu.

20150202_w_jaki_sposob_zarabiaja_profesjonalisci

Poniżej zebrałem sposoby w jaki zarabiają profesjonaliści, które dostępne są na wyciągnięcie ręki, bez wchodzenia w większe inwestycje.

Profesjonalizm to nie coś z czego możesz się „certyfikować” lub „zdobyć papier”. To wybór, którego dokonujesz każdego dnia podejmując się realizacji swoich obowiązków zawodowych. Da się jednak zauważyć pewną powtarzalną konsekwencję tego wyboru: osoby, które zdecydowały się na profesjonalne działanie mają dużo większe pole manewru w wyborze sposobu zarabiania pieniędzy, a zazwyczaj również zarabiają ich więcej.

Warto przyjrzeć się tzw. strumieniom przychodów, które możesz stworzyć wokół własnych kompetencji i doświadczenia. Podzieliłem je na 4 grupy:

  • Przychody ze świadczenia usług płatnych
  • Przychody z opakowywania swojej wiedzy i doświadczenia
  • Przychody z rozpoznawalności w branży/środowisku
  • Przychody z własnej firmy i inwestycji

Przeczytaj proszę poniższe zestawienie i zdecyduj, z jakich strumieni przychodów będziesz korzystać w tym roku. Sugeruję wybrać trzy na początek.

Przychody ze świadczenia usług płatnych

Pierwsza grupa przychodów, to zarobki wynikające ze świadczenia usług płatnych, czyli zakasania rękawów i pracy na rzecz innych osób lub organizacji. Masz tutaj do wyboru następujące możliwości:

Praca etatowa – pierwsze co przychodzi na myśl i główny sposób zarabiania przez większość profesjonalistów. Praca w pełnym wymiarze godzin (w Polsce to 40 godzin tygodniowo) na rzecz organizacji, która zatrudnia Cię do zrealizowania określonych celów. Co charakterystyczne, profesjonalista obejmujący pracę etatową, z założenia zakłada że nie będzie to miejsce pracy na całe życie, lecz na zadany okres czasu. Zazwyczaj 2-3 lata na określonym stanowisku. Następnie planuje zmienić stanowisko lub organizację dla której pracuje.

Płatne rozwiązywanie problemów – jeżeli jesteś w czymś specjalistą, znajdą się osoby, które będą w stanie zapłacić za to, że bazując na swojej wiedzy i kompetencjach weźmiesz odpowiedzialność za rozwiązanie ich problemu. Przykładowo może to być: stworzenie strony internetowej, restrukturyzacja zespołu sprzedaży, rekrutacja do małej firmy rodzinnej, napisanie tekstów reklamowych, czy jak w moim przypadku dopasowanie do konkretnej osoby i wdrożenie sprawdzonych sposobów osiągania celów.

Konsultacje – czasami ktoś potrzebuje porady eksperckiej i może zatrudnić Cię do przygotowania konkretnych rekomendacji. Przykładowo: zespół projektujący zabawki dla dzieci zatrudnia przedszkolankę, by zrozumieć jak zachowują się dzieci w wieku przedszkolnym; skuteczny menedżer poproszony jest o diagnozę problemów w zespole Klienta i zaproponowanie planu naprawy; kierownik działu obsługi klienta zatrudniany jest do wskazania najkrótszej drogi stworzenia sprawnie działającego zespołu help-desk. Zazwyczaj Klienci oprócz rekomendacji oczekują, że konsultant przeprowadzi ich również przez proces wdrożenia rekomendacji, zależy to jednak od zakresu zlecenia.

Warsztaty – czyli przekazanie grupie zainteresowanych osób konkretnej kompetencji którą posiadasz. W warsztatach ważny jest aspekt praktycznych ćwiczeń, który umożliwia uczestnikom praktyczną naukę przekazywanej kompetencji. Przykładowo, jeżeli znasz się na negocjowaniu wysokopłatnych kontraktów, możesz przygotować grupę prawników do negocjacji z ich kluczowym Klientem.

Szkolenia – czyli zebranie wybranego obszaru ekspertyzy i przekazanie go uczestnikom w formie „pigułki wiedzy”. Przykładowo jeżeli znasz się na negocjacjach, możesz przygotować szkolenie „Co każdy prawnik powienien wiedzieć o negocjowaniu kontraktów”. Obecnie bardzo często oczekiwane jest łączenie szkoleń i warsztatów w jeden produkt.

Wystąpienia publiczne – jeżeli znasz się na czymś, to znajdą się osoby, które zechcą o tym posłuchać. Firmy mogą zaprosić Cię na swój wyjazd integracyjny, spotkanie pracowników, spotkanie z Klientami albo spotkanie z Partnerami Biznesowymi, abyś opowiedział im o swoich doświadczeniach i punkcie widzenia na temat w którym się specjalizujesz. Możesz również występować na konferencjach i spotkaniach branżowych, jednak tutaj nie zawsze możesz liczyć na wynagrodzenie.

Szkolenie indywidualne – ktoś, kto ceni Twoją wiedzę i doświadczenie kupuje od Ciebie indywidualny trening, podczas którego nauczysz go swojej kompetencji. Najpopularniejszy przykład to korepetycje albo przygotowania do egzaminów maturalnych, ale równie popularne może być przygotowywanie do egzaminu z bezpieczeństwa IT albo nauka rozwiązywania trudnych sytuacji menedżerskich.

Mentoring – możesz również zostać mentorem dla osób działających w obszarze w którym odnosisz sukcesy. Jeżeli jesteś sprawnym menedżerem w sektorze finansowym, możesz pomagać innym menedżerom albo specjalistom w swojej branży dzieląc się z nimi swoimi radami i doświadczeniami. W mentoringu z zasady nie transferujesz swojej wiedzy, ale pomagasz mniej doświadczonym osobom rozwiązać trudności podobne do tych, z którymi spotykałeś się na swojej ścieżce rozwoju. Pomagasz również w pokazaniu różnych punktów widzenia na zastaną sytuację, pokazaniu innych możliwości działania albo przestrzegasz przez pułapkami na drodze do celu.

Interim Management / Project Management / Product Management – to podgrupa usług związanych z rozwiązywaniem problemów. Jeżeli jesteś menedżerem, kierownikiem projektu lub kierownikiem produktów możesz sprzedawać swoje usługi zarządzania. Wtedy podpisujesz kontrakt na osiągnięcie konkretnego celu lub sprawne zrealizowanie określonego projektu/produktu.

Przychody z opakowywania swojej wiedzy i doświadczenia

Druga grupa przychodów wynikających z Twojego profesjonalizmu i ekspertyzy w określonej dziedzinie, to opakowywanie Twojej wiedzy i doświadczenia w określone produkty, które możesz odsprzedać innym. W tej grupie masz do wyboru następujące możliwości:

Sprzedaż własnych produktów – ebooków, książek, instrukcji, audiobook’ów, nagrań audio, DVD, webcast’ów (nagrania video w których omawiasz wybrany temat), webinaria (konferencje online, gdzie dzielisz się swoim know-how), kursy online i co tylko sobie wymyślisz. Główna zasada zarabiania na własnych produktach polega na starannym wybraniu problemu, który umiesz rozwiązać, opracowania produktu edukacyjnego, który prowadzi kupującego „za rękę” do rozwiązania a następnie dobrania odpowiedniej formy przekazu do potencjalnych zainteresowanych. Zaletą tego typu przychodów jest to, że uczestnicy korzystają z Twojej wiedzy bez Twojego bezpośredniego udziału. Raz stworzony produkt może sprzedawać się przez wiele miesięcy a nawet lat. Przykładem takiego produktu może być kurs Michała Szafrańskiego „Budżet domowy w tydzień” lub kurs Michaela Hyatta „Best Year Ever”.

Szkolenia online na platformach edukacyjnych – inną formułą pakowania własnej wiedzy w produkty może być nawiązanie współpracy z platformą edukacyjną specjalizującą się w sprzedaży kursów online. Przykładowe platformy to: udemy.com, lynda.com, eduweb.pl

Rozwiązania konkretnych problemów – możesz również zabrać całą swoją wiedzę i stworzyć metodykę lub tzw. framework (niestety nie znam polskiego tłumaczenia tego słowa), która kompleksowo rozwiązuje dane zagadnienie. Jest to Twój autorski przepis jak przeprowadzić konkretną zmianę u danej osoby lub w organizacji. Przykładowo mój projekt „Ogarnij Chaos” to właśnie takie metodyczne podejście do osiągania celów. Stworzyłem 4 fazowy przepis jak przejść od osoby zabieganej i rozproszonej na setki przedsięwzięć do ogarniacza chaosu, który umie się koncentrować na najważniejszych celach i przedsięwzięciach, które prowadzą do realizacji ważnych aspiracji. Stworzenie takiego przepisu może pozwolić Ci w przyszłości na dodatkowe strumienie przychodów: licencje, certyfikacje, oprogramowanie czy chociażby gadżety z logiem Twojego rozwiązania.

(A skoro już jesteśmy przy gadżetach – czy byłbyś zainteresowany kubkiem z logo „Ogarnij Chaos”? Temat ostatnio wraca i jeśli znajdzie się grupa chętnych to z przyjemnością coś takiego wypuszczę. Napisz do mnie koniecznie co sądzisz o tym pomyśle!)

Przychody z rozpoznawalności w branży/środowisku

Trzecia grupa przychodów to te, które pojawiają się, gdy jesteś rozpoznawalnym profesjonalistą w swoim środowisku. Wtedy możesz skorzystać z dodatkowych opcji wynikających z tej „sławy”. Masz tu do dyspozycji

Przychód z reklam – jeżeli odpowiednio duża ilość osób odwiedza Twoją stronę, znajdą się zainteresowani umieszczeniem swojej reklamy. Ewentualnie możesz sięgnąć po reklamy Google AdWords, ale osobiście tego nie polecam w przypadku profesjonalistów.

Programy partnerskie i afiliacyjne – innymi słowy prowizja od sprzedaży. Jeżeli osoby odwiedzające Twoją stronę klikną w link do produktu, który rekomendujesz i zdecydują się na zakup, producent wypłaca Ci należną prowizję. Ja w ten sposób jak wiesz polecam np. Nozbe czy Goalscape. Świetnym przykładem mądrego wykorzystania programów afiliacyjnych jest Michał Szafrański, który na blogu rekomenduje ciekawe lokaty dla swoich Czytelników. W ubiegłym roku Michał zarobił w ten sposób ponad 200 tysięcy złotych!

Sprzedaż dostępu do siebie – jeżeli nie pasuje Ci tworzenie produktów edukacyjnych, możesz pobierać opłaty za dostęp do Twojej osoby, Twojej wiedzy i Twojego czasu. Przykładowo możesz zorganizować płatną telekonferencję na której uczestnicy mogą zadać Ci pytania na które odpowiesz lub na której omówisz dokładnie jak udało Ci się coś osiągnąć/zrealizować. Niektórzy profesjonaliści decydują się utworzyć wokół siebie grupę mentoringową, w której przez okres 6 miesięcy dzielą się swoim doświadczeniem z jej członkami. Przy dużej rozpoznawalności można również pomyśleć o założeniu zamkniętej grupy członkowskiej, gdzie członkowie płacą co miesiąc abonament za to, że przygotujesz dla nich niedostępny nigdzie indziej materiał, albo gdzie będą mieli do Ciebie większy dostęp niż inni.

Udział w reklamie – czyli najczęściej kojarzony sposób zarabiania na swojej rozpoznawalności. Możesz swoim nazwiskiem firmować konkretne wydarzenie lub stać się twarzą produktu lub usługi (np.: Anna Lewandowska firmująca usługi T-Mobile).

Wsparcie sprzedaży innych – będąc osobą rozpoznawalną, możesz również zarabiać na wspieraniu sprzedaży innych. Możesz pojawiać się jako gość specjalny na spotkaniach organizowanych przez Firmy, które chcą docierać do Klientów którzy są zainteresowani tym co robisz. Działasz wtedy jako taki „magnes” – Firmy Twoją osobą i tym co masz do powiedzenia chcą przyciągnąć interesującą ich publiczność, aby zapoznać ich ze swoją ofertą. Możesz również uświetniać wydarzenia organizowane dla Partnerów innych Firm (np. podczas zjazdu najlepszych Partnerów Sprzedaży w roku 2014).

Inne źródła przychodów – Ci, którzy są już na topie rozpoznawalności mogą wokół swojej wiedzy zbudować całe przedsięwzięcia biznesowe, np. konferencje czy produkować oprogramowanie, firmowane własnym nazwiskiem. Ale to już temat na zupełnie inną dyskusję.

Przychody z własnej firmy i inwestycji

Ostatnia już grupa to wykorzystanie własnej wiedzy i doświadczenia do stworzenia nowej organizacji lub inwestowanie posiadanych środków finansowych i czerpanie przychodów z własnych decyzji inwestycyjnych. Jest to jednak grupa przychodów, która wymaga dużo większych nakładów pracy i finansowych.

Przedsiębiorczość – możesz zdecydować się na utworzenie własnej organizacji według własnego pomysłu. Organizacji do której wkładasz swoją wiedzę i doświadczenie (oraz zazwyczaj środki finansowe) i budujesz strukturę organizacyjną, która pracuje według Twojego pomysłu. Takim przykładem może być np. serwis eHoliday.pl, który powstał ze współpracy trzech profesjonalistów. Dziś jest wiodącym serwisem noclegowym w Polsce.

Inwestycje – odnotowuję ze względu na kompletność zestawienia, niestety nie jestem tu ekspertem więc nie będę się mądrzył 😉 W każdym razie są profesjonaliści, którzy tworzą strumienie przychodów pochodzących z mądrego inwestowania.

Tym wpisem, chciałem Ci pokazać, że jest wiele sposobów zarabiania na własnym profesjonalizmie i produktywności. Jestem pewny, że nie jest to zestawienie w 100% kompletne. Być może znasz inne sposoby w jaki możesz zarobić na swoim profesjonalizmie?

Pytanie: W jaki sposób zarabiasz będąc profesjonalistą? Jakie trzy strumienie przychodów chciałbyś stworzyć w tym roku?

Jedna myśl nt. „W jaki sposób zarabiają profesjonaliści?

  1. Ciekawie usystematyzowałeś sposoby zarabiania. U mnie kluczowym obszarem w budowaniu wizerunku profesjonalisty są przychody z własnej firmy i inwestycji. Na tym w tym roku chciałbym się bardzo mocno skoncentrować. Pojawiło się u mnie kilka interesujących perspektyw rozwoju, godnych zainteresowania tym bardziej, że stanowią rozszerzenie dotychczasowej działalności. Nie wchodzę więc zupełnie na nieznany teren. Zdecydowałem się również na podniesienie swoich kwalifikacji zawodowych. To traktuję jako inwestycję w rozwój firmy i własny. Chciałbym docelowo wyróżniać się na tle innych firm właśnie profesjonalnym podejściem do biznesu, z codziennych obserwacji wynika niestety że sporo mniejszych przedsiębiorstw ma z tym problem. Przysłowiowe „robienie kasy” to połowa sukcesu (albo nawet mniej). 🙂

    P.S. Kubek z logo „Ogarnij Chaos” to świetny pomysł. Możesz dopisać mnie do listy zainteresowanych. 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s