Wyznaczaj cele w modelu ZOOM

Jest początek roku, tradycyjny okres wyznaczania sobie celów na nadchodzący rok. Jestem ogromnym zwolennikiem wyznaczania sobie celów (mówiłem o tym niedawno w Radio TOK FM), a obserwując wiele osób, widzę jak ciężko im to przychodzi. W środowiskach korporacyjnych niepodzielnie króluje model S.M.A.R.T. Niby wiele osób słyszało o tym modelu, jednakże ze stosowaniem w praktyce jest o wiele trudniej.

20140106_cele_ZOOM

Zdjęcie z kolekcji (c)The U.S. Army Flickr Creative Commons na licencji CC2.0

Moim zdaniem wynika to z tego, że jest to zbyt trudna technika dla osoby, która dopiero zaczyna pracę z celami. Na potrzeby moich początkujących Klientów opracowałem prostszy model o wdzięcznym skrócie ZOOM.

Nie chcę powiedzieć, że model S.M.A.R.T jest zły. Wręcz przeciwnie, jest bardzo dobry i skuteczny. Tylko na początek może przytłoczyć i zniechęcić. To dobry model do implementacji we współpracy z kimś bardziej doświadczonym. Jeżeli jednak samodzielnie chcesz wyznaczać sobie cele, zacznij od modelu prostszego. Z czasem rozwiniesz go do S.M.A.R.T.

Model ZOOM

Model ZOOM mówi o tym, że każdy cel, który sobie wyznaczasz musi być:

Z – Zapisany. Stwórz dedykowane miejsce, gdzie będziesz miał zapisane wszystkie cele, które sobie wyznaczyłeś. Może to być Twój kalendarz, prywatna baza wiedzy lub system zarządzania zadaniami. Ważne, byś mógł tam szybko dotrzeć i spojrzeć całościowo na swoje cele. Ja moje cele trzymam i śledzę w Goalscape.

O – Określony w czasie. Określ, do kiedy konkretne zrealizujesz swój cel. Jeśli to możliwe, postaraj się rozłożyć swoje cele w kalendarzu rocznym, by data realizacji wszystkich celów nie zbiegała się w jednym dniu.

O – Osiągalny. Cele, które sobie stawiasz muszą być osiągalne. Powinny wyciągać Cię ze strefy komfortu, ale nadal być w zasięgu Twoich możliwości. Powinny również być zależne od Ciebie, czyli leżeć w Twojej strefie kontroli. Wiele osób popełnia błąd wyznaczania sobie celów nierealnych (np. zostanę śpiewakiem operowym, choć nie mam zupełnie predyspozycji do śpiewu) lub celów na które nie mają wpływu (np. uzdrowienie z nieuleczalnej choroby lub dotyczące autonomii innej osoby).

M – Mierzalny. W jaki sposób zmierzysz swój cel? To inaczej odpowiedź na pytanie, po czym poznasz, że cel został zrealizowany. Mierzenie może odbywać się przez wartość ilościową (np. wyrażoną w określonych jednostkach, np. 30 000 PLN) lub jakościową (poprzez zaobserwowanie określonego zjawiska, np. mieszkam w mieście X). Osobiście staram się określić każdy cel, jako ilościowy.

I to wszystko. Jeżeli Twoje cele będą ZOOM, będziesz gotów, by następnym razem przekształcić je w S.M.A.R.T. (jeśli uznasz to za konieczne).

Przykłady

Przyjrzyjmy się teraz kilku przykładom.

Przykład 1:

„Napisać pracę magisterską” – taki cel jest jedynie Zapisany i Mierzalny. Być może również Osiągalny. Brakuje Określenia w czasie. Lepsza wersja tego celu brzmiałaby: „Do 30 września 2014 oddam finalną wersję pracy magisterskiej promotorowi. Praca magisterska zawierać będzie 6 rozdziałów i zajmie 80 – 90 ustandaryzowanych stron.”

Przykład 2:

„Dostać podwyżkę w tym roku” – ten cel jest Zapisany i być może Osiągalny. Lepsza wersja to: „Zwiększę moje przychody o 15 % do końca lipca 2014”

Przykład 3:

„Nie będę jeść fast foodów” – ten cel jest tylko Zapisany. Lepsza wersja to: „Zaczynając od dziś wyeliminuję całkowicie z mojej diety jedzenie typu fast food, czyli: McDonalds, KFC, (i tak dalej wszystkie, które zdarza mi się jeść)”

Przykład 4:

„Zmniejszyć ilość niezadowolonych Klientów” – ten cel jest tylko Zapisany. W formule ZOOM ten cel będzie brzmiał: „Do końca roku 2014 wdrożymy 5 inicjatyw, które zmniejszą ilość skarg niezadowolonych o 10 % w stosunku do roku poprzedniego.”

Mam nadzieję, że teraz umiesz już samodzielnie wyznaczyć swoje cele i sprawdzić czy są ZOOM. Gdybyś miał jakiekolwiek pytania napisz proszę komentarz.

Więcej o wyznaczaniu celów

Jeżeli chcesz pogłębić temat wyznaczania celów i dowiedzieć się więcej o modelu S.M.A.R.T. w praktyce, polecam Ci posłuchanie ostatniego odcinka podcastu Michała Szafrańskiego z bloga „Jak oszczędzać pieniądze?”, w którym dzieli się swoją praktyką wyznaczania celów. Możesz zapoznać się również z 3 filmami video Michaela Hyatta – film numer 2 właśnie omawia model S.M.A.R.T. Są dostępne za darmo po podaniu e-maila (choć oczywiście są one filmami promocyjnymi, które mają Cię zachęcić do zakupu płatnego kursu).

O wyznaczaniu celów na nowy rok, metodzie ZOOM i innych ciekawostkach dotyczących realizacji wyznaczonych celów, będziemy również jutro rozmawiać z Markiem Giętkowskim w nowym epizodzie „O Biznesie Po Godzinach”. Gorąco zapraszam do zapisania się na listę osób, do których wysyłamy zaproszenia na udział w odcinku na żywo. Mamy tylko 50 miejsc, więc obowiązuje zasada „kto pierwszy ten lepszy”. Zaproszenia wysyłamy około godzinę przed startem.

Aktualizacja 12.01.2012. Opublikowaliśmy już nagranie epizodu OBPG o wyznaczania celów:

Pytanie: Jaki cel chciałbyś zrealizować w tym roku?

2 myśli nt. „Wyznaczaj cele w modelu ZOOM

  1. Pingback: Czego o planowaniu długoterminowym możesz nauczyć się z ostatniej kraksy Roberta Kubicy? | Marcin Kwiecinski

  2. Pingback: Jak sprawdzić czy jesteś wystarczająco skoncentrowany na swoich celach? | Marcin Kwiecinski

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s