Co zrobić, by pracownicy byli zadowoleni?

W ubiegłym tygodniu pisałem na co zwrócić uwagę, aby szef był zadowolony ze współpracy z Tobą. Dziś chciałbym pokazać drugą stronę medalu – co może zrobić szef, aby współpracujący z nim zespół był zadowolony z tej współpracy?

ogarnij_chaos_zadowoleni_pracownicy

Zdjęcie z kolekcji Flickr Creative Commons na licencji CC2.0

Na taki temat można by napisać niejedną książkę. Poniżej znajdziesz praktyczne sugestie, na które najczęściej zwracają uwagę uczestnicy moich warsztatów i szkoleń. Przykłady z Polski, z dużych i mniejszych organizacji.

Bądź spójny – To najczęściej powracający wątek. Pracownicy szanują i ciężko pracują dla szefów, którzy posiadają silny charakter i mocny kręgosłup moralny. Liderów, którzy niezależnie od okoliczności, zachowują spójność z własnym systemem wartości. Wśród wymienianych wartości cenionych przez pracowników, niezmiennie wracają Szacunek, Uczciwość, Zaufanie.

Dobieraj właściwy styl przywództwa – do każdego pracownika należy podejść indywidualnie. Docelowo Twoim zadaniem jako szefa jest ukształtować samodzielnego specjalistę, któremu powierzysz odpowiedzialność za dany obszar pracy. Jednakże na drodze do tej samodzielności, konieczne jest stosowanie różnych stylów przywództwa. Jedni będą potrzebowali podejścia dyrektywnego, gdzie poprowadzisz ich praktycznie “za rękę”. Inni – konsultacyjnego, gdzie również będą uczestniczyć w podejmowaniu decyzji o kierunku działania. Jeszcze inni wymagać będą głównie wsparcia, gdyż już całkiem dobrze sobie radzą, ale nie są jeszcze pewni swoich kwalifikacji. I w końcu niektórzy będą oczekiwać traktowania jako ekspertów w organizacji, z pozostawioną dużą swobodą działania i odpowiedzialności. Każda osoba w Twoim zespole jest na innym poziomie rozwoju w swojej roli. Tylko właściwe dobranie stylu dowodzenia, pozwoli zachować wysoką satysfakcję pracowników.

Ustal przejrzyste zasady gry – bardzo często słyszę takie zdanie: “w zasadzie nie mam pojęcia, z czego rozlicza mnie mój szef ani co wpływa na mój sukces”. Jeżeli Twoi ludzie też tak mówią, koniecznie zadbaj o przygotowanie i wdrożenie przejrzystych zasad rozliczania pracy zespołu! Ludzie muszą wiedzieć, jakie kryteria przyjmiesz do oceny ich pracy. Staraj się by te kryteria były jak najbardziej konkretne oraz takie, by pracownicy mieli na nie wpływ. Dużo lepszym kryterium jest “co najmniej 90% projektów kończysz w terminie”, niż “dobrze realizujesz projekty”.

Powierzaj zadania zgodne z aspiracjami i kompetencjami Twoich pracowników – kolejnym aspektem zgłaszanym przez zadowolonych pracowników, jest to, że ich szefowie dobierają im tak zadania, by mogli się rozwijać i robić to, w czym są najlepsi. Niestety wciąż w wielu zespołach to czynnik, któremu poświęca się zbyt mało uwagi. Obserwuję wiele zespołów, gdzie pracownicy już dawno wyrośli ze swojej roli, wykonują zadania “przez zasiedzenie”, a taka praca zupełnie nie sprawia im satysfakcji. Ani menedżer, ani pracownik nie potrafią podjąć decyzji o zmianie zakresu obowiązków lub nawet składu zespołu. W wielu firmach panuje powszechne przekonanie, że ludzie nie lubią pracować i zrobią wszystko, aby tylko migać się od pracy. Z punktu widzenia produktywności pracowników wiedzy to zupełne nieporozumienie. Pracownicy wiedzy lubią pracować i angażować się w swoje zadania, pod warunkiem, że powierzane im zadania dopasowane są do ich aspiracji i kompetencji (a nawet lekko powyżej).

Bądź otwarty – jeżeli jako szef pozostaniesz otwarty na to, co proponują pracownicy, zyskasz kolejne punkty satysfakcji pracy w Twoim zespole. Twoi ludzie zwykle wiedzą, co można usprawnić i jak lepiej podejść do wykonywanych obowiązków. Trzeba im tylko na to pozwolić (oczywiście w rozsądnych granicach). Zachowaj otwartość wobec pomysłów i sugestii zgłaszanych przez Twoich pracowników. Eksperymentuj z nowymi podejściami do utartych schematów. Zwiększysz wydajność pracy w zespole, a Twoi pracownicy będą czuć zadowolenie z wpływu na działanie Waszego zespołu.

Wspieraj – Twoi ludzie bardzo potrzebują Twojego wsparcia w trudnych chwilach. Muszą mieć pewność, że staniesz w ich obronie w każdej sytuacji. Tylko wtedy będą w stanie rozwijać skrzydła swojej produktywności. A przy okazji ich zadowolenie z pracy będzie bardzo wysokie. Niewiele jest rzeczy, które demotywują ludzi bardziej niż świadomość, że ich szef nie ma odwagi stanąć po ich stronie i walczyć o nich w najtrudniejszych nawet sytuacjach.

Zadbaj o klarowność priorytetów – jeżeli pracownik nie wie, jak jego zadania wpływają na funkcjonowanie całej organizacji, pozostanie biernym odtwórcą procedur. Jak łatwo się domyślić, nie wpłynie to na jego zadowolenie z pracy. Inwestuj swój czas w komunikowanie całego obrazu sytuacji, w której się znajdujecie. Jak praca Twojego zespołu wpływa na misję firmy? W jaki sposób przyczyniacie się do realizacji bieżącej strategii? Które cele pomagacie firmie osiągnąć? Zadaniem każdego szefa jest zadbanie o to, by jego pracownicy dobrze rozumieli jak ich praca wpływa na działalność firmy, w której się zatrudnili.

Pytanie: Co jeszcze może zrobić Twój szef abyś był zadowolony z pracy w jego zespole?

3 komentarze do “Co zrobić, by pracownicy byli zadowoleni?

  1. Dodałbym jednak „zaufanie” jako osobny punkt. Wprawdzie trochę zawiera się to w „Bądź spójny” i „Dobieraj właściwy styl przywództwa” ale jakikolwiek jest styl przywództwa i tak bez okazanego zaufania trudno się pracuje. Ktoś daje mi zadanie i ufa, że je wykonam albo powiem, że nie daję rady lub potrzebuję pomocy przy nim. Trudno mi wyobrazić sobie pracę z kimś kto mi nie ufa.

    • wyrażaj się jasno i precyzyjnie. Nnie oczekuj ze pracownicy czytaja w myslach, bo czesto wyczytaja cos innego niz by sie chcialo.

  2. Pingback: Co zrobić, by być zadowolonym z pracy? | Marcin Kwiecinski

Leave a Reply