Site icon Marcin Kwiecinski

Firmowe bazy wiedzy – sposób na porządek w firmie i zespole

W każdym zespole bardzo ważne jest zorganizowanie sprawnego przekazywania wiedzy. Zwykle brakuje czasu na organizowanie szkoleń wewnętrznych, bo pracownicy pochłonięci są bieżącymi sprawami. Z drugiej strony, bez systematycznego przekazywania wiedzy, wypracowane doświadczenia ulatują i znikają wraz z pracownikami, którzy zdecydują się odejść. Nie następuje również proces sukcesji przygotowujących młodszych pracowników do obejmowania nowych stanowisk.

W takich sytuacjach warto w firmie zbudować system firmowych baz wiedzy, gdzie pracownicy samodzielnie tworzą materiały szkoleniowe oraz informacje istotne dla firmy do wykorzystania przez innych, np. młodszych stażem pracowników.

W artykule, który napisałem w ramach projektu “Firmowe Ewolucje” opisuję na co zwrócić uwagę tworząc firmowe bazy wiedzy, które pomogą uporządkować bezcenne dla każdej firmy informacje.

Nagraliśmy również krótki materiał video podsumowujący treść artykułu.

Gdy przedsiębiorcy lub menedżerowie słyszą “bazy wiedzy” to często wydaje im się, że są to rozwiązania “dla dużych” firm lub zespołów. Zupełnie się z tym nie zgadzam! Uważam, że już w bardzo małych zespołach (a nawet jednoosobowych firmach) tworzenie bazy wiedzy jest nie tylko pożądane, ale wręcz niezbędne.

Jeżeli systematycznie zaczniesz budować repozytorium wiedzy, z czasem przyniesie to coraz większe korzyści, takie jak:

To tylko niektóre korzyści z budowania firmowych baz wiedzy. Mam nadzieję, że udało mi się Cię zainteresować tym tematem.

I proszę pamiętaj – w budowaniu bazy wiedzy najważniejsza jest cierpliwość, a ich wartość rośnie z czasem. Zachęć swoich pracowników do spędzania na tej aktywności 15-30 minut tygodniowo, a zobaczysz że za jakiś czas zespół będzie pracował na zupełnie innym, wyższym poziomie.

Pytanie: Czy w Twoim zespole budujecie i wykorzystujecie bazy wiedzy?

Exit mobile version