Kiedy już zdecydujesz się wykonywać systematyczny przegląd tygodniowy, ważne abyś dobrze wykorzystał ten czas. Niektóre osoby mimo dużego przekonania do tej techniki, nie wiedzą od czego zacząć i jak ją wykonać.
W dzisiejszym wpisie opisuję z czego składa się poprawnie wykonany przegląd tygodniowy.
Prawidłowo wykonany przegląd tygodniowy składa się z następujących elementów:
Podsumowanie tygodnia – w ciągu tygodnia może się zdarzyć, że nie masz czasu wyciągnąć wniosków z tego co się wydarzyło. Przegląd tygodniowy to szansa na świadomą refleksję. Zatrzymaj się na chwilę, otwórz kalendarz, przemyśl co wydarzyło się w minionym tygodniu, wyciągnij z tego wnioski. Możesz również zapisać najważniejsze osiągnięcia z minionego tygodnia na swojej Liście Zwycięstw. Zidentyfikuj również sprawy, których nie miałeś możliwości zrealizować, mimo że je planowałeś.
Uaktualnienie Rejestru – po podsumowaniu tygodnia, element najbardziej techniczny – aktualizacja Rejestru Aktywnych Przedsięwzięć. Przejrzyj każde Przedsięwzięcie w rejestrze i zastanów się na jakim jest etapie. Oceń stopień kontroli tego przedsięwzięcia. Posortuj Rejestr. Dopisz brakujące zadania, usuń te już zrealizowane.
Wybór 15 żetonów – teraz najistotniejszy element: wybór najważniejszych priorytetów na nadchodzący tydzień. Wybierz do 15 najważniejszych przedsięwzięć, którymi chcesz się zająć w nadchodzącym tygodniu. Określ, jakie efekty chcesz mieć w tych przedsięwzięciach w nadchodzącym tygodniu.
Zaplanowanie nadchodzącego tygodnia – kiedy już masz zidentyfikowane 15 żetonów, zaplanuj je w kalendarzu. Następnie zaplanuj zadania, które nie są żetonami, ale są niezbędne do zrealizowania w nadchodzącym tygodniu. Pamiętaj jednak o regule 60%! Nie planuj w kalendarzu więcej niż 60% czasu.
ProTip: jeżeli używasz Systemu Zarządzania Zadaniami do organizacji swojej pracy, wtedy zwykle łączysz etap uaktualniania Rejestru i wyboru 15 żetonów. Po prostu uaktualniając Przedsięwzięcia, od razu oznaczasz którymi zadaniami zajmiesz się w nadchodzącym tygodniu oraz identyfikujesz swoje żetony. Następnie upewniasz się, że zaplanowane zadania nie zajmą więcej niż 60% Twojego czasu.
I to właściwie wszystko! Sprawnie wykonany przegląd tygodniowy nie powinien Ci zająć więcej niż 60 minut. Czasem 90, jeśli masz bardzo dużo przedsięwzięć w Rejestrze. Jeżeli opanujesz te cztery kluczowe elementy przeglądu tygodniowego, przekonasz się, że jesteś w stanie pracować dużo spokojniej jednocześnie osiągając dużo więcej efektów, na których Ci zależy.
Pytanie: Który element przeglądu tygodniowego przynosi Ci najwięcej korzyści, a który sprawia najwięcej trudności?
Pingback: 12 przeszkód przeglądu tygodniowego (i jak je pokonać) | Marcin Kwiecinski
Pingback: Jak nauczyć się produktywności czyli wnioski po kursie Produktywność krok po kroku